Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ännu ett fartygsbesök på Gerdavarvet

GÄVLEFartygsbesöken vid Gerdavarvet avlöser varandra den här sommaren. Ångfartyget Östa, byggd vid varvet för mer än hundra år sedan, hann knappt anlända innan det var dags igen. Vid 16-tiden på fredagen lade Svenska kryssarklubbens skolfartyg Atlantica till utsides Östa efter två veckor med segling i Stockholm, runt Åland i Skärgårdshavet och över Bottenhavet.

Annons
Gävle är slutdestination för en av sommarens seglingskurser. De 24 eleverna och större delen av proffsbesättningen på åtta personer mönstrar av i dag och ersätts i morgon av en ny besättning för ännu en resa. Den gången blir Karlskrona mål.

Bra segelväder
- Skitmysigt, är det omdöme Robin Engvall och Philip Sjöstedt, båda Stockholm, lämnar direkt efter förtöjningen vid Gerdavarvet i Inre fjärden.
Det har varit fint väder mest hela tiden med övervägande svaga vindar.
- Det har ofta varit blankt på eftermiddagarna. Då har vi hoppat i och badat mitt ute på havet, berättar Robin.
- I dag var det utlovat tolv till 13 meters vind och det har nog blåst så mycket. Vi har loggat åtta knop, berättar Philip. Det är hans andra segling på ett av SXK:s skolfartyg. Förra sommaren deltog han i en nybörjarkurs ombord på Gratia. SXK har också ett tredje skolskepp - Gratitude.
Seglingen till Gävle föregicks av ett besök i Mellanfjärden norr om Hudiksvall, som var första svenska hamnen efter överseglingen från Enskär.
Det blev en ovanligt dryg resa. Etappen på hundra distansminuter tog två och ett halvt dygn att avverka. Långa perioder låg Atlantica mer eller mindre stilla.
- Överfarten tog väldigt lång tid men var ändå väldigt behagligt. Det har absolut inte gått någon nöd på oss. Det berättar skepparen Erik Lindeblad från Göteborg.
Han såg verkligen fram emot ett besök på nya Gerda där hon ligger vid utrustningskajen ett stenkast från Atlantica. Han har nämligen fått veta att en av hans förfäder var besättningsman på ursprungliga Gerda, ett av Sveriges sista seglande handelsfartyg.
- Jag har fått veta att min morfars farfar var jungman och senare styrman på Gerda, berättar han.

En kopia
Atlantica byggdes 1981 som en kopia av en hundra år gammal fiskebåt. Hon är 26 meter lång, sex och en halv bred, sticker drygt tre meter och har ett deplacement på 134 ton. När alla segel är hissade fångar de upp vinden på en yta av 540 kvadratmeter. När inte vinden räcker tar man hjälp av motorn på 149 kilowatt. Atlantica använde järngenuan vid anlöpet till Gävle efter den ganska blåsiga och skvalpiga seglingen utanför hälsinge- och gästrikekusten.
När Atlantica lade till i Gävle väntade Gerdas skeppsbyggmästare Henri Ollikkala och projektledaren Åke Åberg med diesel, gasol och vatten.
På söndag ska hon vara färdigbunkrad för nya seglaräventyr med nya förhoppningsfulla ungdomar där varje arbetsmoment noga övervakas av proffsen ombord.
- Dom har hela tiden haft stenkoll på oss, konstaterar Robin och Philip.
Båda är överens om vad dom längtar efter först och främst efter två veckor med hängkojer ombord:
- En riktig säng.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se