Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är Gävles elbilar farliga?

Är elbilarna som Gävle Energi vill låta Gävlefamiljer testa tillräckligt säkra? Det undrar centerpartisten Marina Alfredsson-Bror, som har en rad frågetecken inför projektet.
– Gävle Energi borde besinna sig, säger hon.

Annons

Gävle och en rad andra svenska kommuner är på väg att lansera försöksverksamhet med elbilar, men de bilar som dykt upp på marknaden är små och i många fall inte krocktestade. Flera experter varnar för att det snabbt dyker upp småbilar på de svenska vägarna som är farliga för förare och passagerare.
Den norska elbilen Think, som redan finns i ett antal exemplar i Gävle, har krocktestats och fått godkännande inom EU. Bilen ska de närmaste dagarna lämnas ut till ett antal familjer för provkörning.
– Den uppfyller alla krav som EU ställer på krocksäkerhet, säger Lars-Åke Skjöld, som leder elbilsprojektet.

Men bilmodellen som ska testas i Gävle har inte krocktestats av EuroNCAP, det främsta testinstitutet, som ställer betydligt högre krav än EU-myndigheterna. Den svenska staten kräver högsta betyg från EuroNCAP:s krocktester för de bilar som köps in eller leasas. Några liknande krav har inte varit aktuella i Gävle.
– Man ska vara medveten om att det är en liten bil. Om den krockar med en större är det den mindre som tar stryk, säger Lars-Åke Skjöld.