Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att det skulle fällas så många träd på Staketgatan hade politikerna ingen aaaaning om...

Annons

Läste förra veckan om att samhällsbyggnadsnämndens politiker i ska ta tillbaka beslutanderätten för det har begåtts för många fel i beslutsgången bland tjänstemännen.

Politikerna hade bland annat ingen aaaaning om att det skulle tas ner så många träd för busshållplatserna på Staketgatan. Men man kan ju undra. Tar de beslut om projekt de inte vet något om? Borde de inte ta in ritningar, besöka platsen för byggnationen och sätta sig in i problemen för varje projekt? Så verkar inte fallet vara.

Nu är i alla fall busshållplatserna på plats. Alla träden är borta. Utrymmet kan liknas vid öppenhet, som Röda Torget i Moskva. I huset på södra sidan har man köpt persienner och dragit ner för att slippa insyn. Men busstrafiken har blivit en "succé". Det stiger nätt och jämnt på eller av en passagerare per buss från dessa hållplatser, i snitt. Vid rusningstrafik kan det bli tre.

Ofta stannar bussarna på hållplatserna och ingen stiger av eller på. Då inväntar bussen tiden för att inte komma för fort till nästa hållplats. Det är tre linjer som ska utnyttja dessa hållplatser, 41, 15 och 91. 41:an går var tionde minut, alltså tolv bussar i timmen. En passagerare var tionde minut. Hur har man räknat här?

Man kan gott och väl reducera trafiken ner till var 20:e minut eller varje halvtimme. Borde inte busschaufförerna berätta om hur många passagerare de har?

I tidningen den 27 november kan vi läsa en insändare som frågar varför det inte finns övergångsställen intill busshållplatserna. Svaret från samhällsbyggnad är att trafiken är för intensiv och då kan man inte stoppa upp denna för att gångtrafikanter ska få gå över.

Gångtrafikanterna hänvisas därför till Västra Vägen eller ner mot teatern för att gå över Staketgatan. Och då undrar man ju varför inte busspassagerarna, som är verkligt få, inte visades upp till den redan befintliga busshållplatsen i hörnet Staketgatan - Västra Vägen. Då hade vi sluppit ta ner träden på åtminstone den ena sidan och sparat miljoner på byggande av denna busshållplats.

Gångtrafiken är mycket intensiv i detta område och då inte minst av skolelever från Borgarskolan. Men det måste väl hända en olycka innan någon fattar problemet.

Nu verkar vi inte ha någon stadsarkitekt i denna kommun, som har makt att sätta stopp för konstig byggnationer. Utan här i Gävle får samhällsbyggnad härja fritt med sina konstiga idéer. Inte undra på att samhällsbyggnad figurerar så mycket i ortens medier och får skäll och negativ press.

En rejäl stadsarkitekt, utan chefer över sig, hade satt stopp för detta busshållplatsprojekt. Och det kan jag påstå eftersom den förre riktige stadsarkitekten tycker projektet är anmärkningsvärt och aldrig skulle fått genomföras på hans tid.

From 1 januari 2019 instiftas en ny avdelning i Sverige av Riksdagen. En riksarkitekt. Hon är redan anställd och hon ska se över och kommentera kommunernas konstiga byggnationer.

Vi får skicka över det här ärendet dit och se vad hon tycker om att kommunen massakrerat en 100-årig trädallé och gjort Staketgatan till största genomfartsled med över 60 procent av all genomfartstrafik.

Kenneth Bognesand

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons