Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Även JO kritiserar Försäkringskassan

Även JO kritiserar nu Försäkringskassan hårt för brister i ärendehanteringen. Men de problemen är så gott som över, enligt myndighetens ledning. Där är oron större över att det i år saknas nästan en miljard kronor i budget.

Annons

Trycket ökar på socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, M. Oppositionen är stridslysten om Försäkringskassans sena utbetalningar och dåliga tillgänglighet. På tisdag ska hon stå till svars i en interpellationsdebatt i riksdagen och på onsdag kommer Försäkringskassans styrelse att hemställa om uppemot en miljard kronor extra för 2009.
– Den finansminister har inte jag träffat som ger en miljard så där på ett bräde, säger Veronica Palm, S, vice ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott, och avfärdar myndighetsledningens tal om att problemen är över.
– JO:s beslut vittnar ju om att fler och fler är kritiska. Pengarna är en sak, men skälet är att kassan har fått ökade arbetsuppgifter, med alla VAB-intyg, en krånglig jämställdhetsbonus och sjukförsäkringsregler som ingen förstår, samtidigt som de skurit ned på personalen och genomfört en omorganisation alldeles för fort.

Enligt justitieombudsman Cecilia Nordenfelt förtjänar Försäkringskassan ”mycket allvarlig kritik” för att förvaltningslagens krav på snabbhet och tillgänglighet åsidosatts under omorganisationen, och tycker det är ”anmärkningsvärt” att beredskapen inte var större.

Anmälningarna mot kassan har också stigit kraftigt. Andra halvåret 2008 ökade de med 70 procent jämfört med året före. Samtidigt steg JO-anmälningarna med 65 procent. Det ska samtidigt ställas i relation till de 60 miljoner beslut som myndigheten fattar varje år – anmälningsfrekvensen ligger alltså på några hundradels promille.

Försäkringskassans ledning, såväl styrelseordförande Erik Åsbrink som generaldirektör Adriana Lender, medger att ärendehanteringen inte hållit måttet. Samtidigt säger båda att problemen främst fanns under sommaren och hösten, och att saker och ting nu ser betydligt bättre ut.
– Det som hände i somras var en kombination av semester och en stor förändring. Nu har vi fått väldigt mycket bättre koll på det här, handläggningstiderna har gått ned, väntetiderna har gått ned, svarstiderna börjar bli bra. Vi är inte alls där vi vill vara, men det är väldigt mycket bättre än det har varit, säger Lender till TT.
Dock med en stor brasklapp. Om de 300 miljonerna i underskott i fjol, och de 600 till 700 miljoner som beräknas för i år, ska sparas in under året får myndigheten ”väldigt stora problem”, enligt Lender.

Mer läsning

Annons