Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avgörande för Tågkompaniet

GÄVLETågkompaniet, en av uppstickarna i tågbranschen, står inför sin tuffaste utmaning hittills om några veckor.

Annons
Då avgörs vilket företag som får rätt att bedriva tågtrafiken till och från övre Norrland de kommande åtta åren. Om Tågkompaniet inte vinner upphandlingen står hela företagets framtid på spel.

- Det är klart vi är oroliga, säger Claes-Göran Alm, platschef för Tågkompaniet i Gävle.
Med totalt 220 anställda, vara ett 40-tal i Gävle, driver Tågkompaniet sedan två år persontrafiken till och från övre Norrland.

Räknar med vinst i år
Företaget driver numera också Upptåget mellan Uppsala och Tierp, X-tåget mellan Gävle och Ljusdal/Gnarp liksom Mittlinjen mellan Sundsvall och Östersund.
Det första året gav ett underskott på nio miljoner kronor. Fjolåret gav en vinst på sex miljoner och enligt företaget kommer 2002 att bli ett ännu bättre ekonomiskt år.

Men upphandlingen om Norrlandstrafiken blir avgörande för det nya företaget, som ägs av investmentbolaget Fylkinvest (6:e AP-fonden och Nordea) samt tre personer i företagsledningen.
Vilka som konkurrerar om trafiken är hemligt ända fram till den dag ärendet avgörs.
Men Claes-Göran Alm räknar med att Connex, det franska bolaget som är Europas största persontransportbolag med 49 000 anställda, finns med i anbudsgivningen. Bolaget driver redan Roslagsbanan, tunnelbanan och pendeltågstrafiken i Stockholm.

Upphandling avbröts
Vid den förra upphandlingen om Norrlandstrafiken för ett år sedan lade Connex och SJ ett gemensamt bud som låg klart under Tågkompaniets, men den upphandlingen avbröts på grund av juridiska tveksamheter.
Enligt Clas-Göran Alm var det budet klart under gränsen för att kunna bedriva en lönsam tågtrafik, 40 miljoner kronor under Tågkompaniets bud.

- De ville slå sig in på marknaden, säger Claes-Göran Alm, som befarar att det blir en liknande budgivning den här gången.
- Vi är ganska oroliga. Är man här för att dumpa priserna och slå sig in på marknaden tycker jag att det är åt helsike. Det är inte konkurrens på lika villkor, säger Claes-Göran Alm.

Den 25 juni ska statliga Rikstrafik avgöra vem som får kontraktet. Fram tills dess är både anbudsgivare och budens innehåll hemliga.

SVEN-OLOF EKMAN