Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

World cup gick med vinst

Antalet besökare var 500 fler än i fjol. Men det viktigaste av allt – World cup ger en ekonomisk vinst. Framför allt var det sponsorintäkterna som ökade jämfört med tidigare.

Annons

Efter två år i egen regi, där turneringen i fjol gav ett underskott på 120 000 kronor, tog SAIK i år hjälp av eventbolaget Qase, som också sköter det mesta kring SM-finalen i Uppsala.

SAIK har skött det sportsliga på isen, medan Qase tagit hand om biljettförsäljning och all annan aktivitet i arenan.

Qase har stått för risktagandet, men vid en eventuell vinst delas summan mellan Qase och SAIK, fördelat enligt en hemlig överenskommelse.

Och vinst verkar det bli.

– Det kan jag säga helt säkert. Hur stor den blir vet jag dock inte ännu, vi väntar fortfarande på fler försäljningssiffror från Göransson Arena, säger Niklas Ulander, ekonomiansvarig och en av delägarna i Qase.

I fjol hade World cup knappt 7000 åskådare under de fyra dagarna, i år blir den siffran något högre – cirka 7 500. Framför allt var det lördagskvällens kvartsfinaler och söndagens finalspel som lockade. Nattmatchen mellan Bollnäs och Edsbyn var däremot ingen publikdragare. Båda lagen var vid det laget utslagna och supportrarna protesterade mot biljettpriset, som de ansåg för högt. Ett dagpass kostade 200 kronor och det gick inte att köpa biljetter till enstaka matcher.

Hade det gått runt även om inte SAIK gått till final?

– Jag tror det, men jag var lite orolig på fredag kväll när det såg ut att inte bli så många svenska lag kvar. SAIK, som hemmalag, tilldrar sig störst intresse, men vi måste bli bättre på att marknadsföra i andra städer och att tillresta supportrar känner att det är deras turnering lika väl som SAIK-fansens.

Avtalet mellan SAIK och Qase var ettårigt, men nu lutar det åt att samarbetet fortsätter även under de två kommande åren som World cup spelas i Sandviken.

– Då får vi mer tid på oss. Satsningen på liveartister slog väl ut och den stora intäktsökningen var på sponsorsidan, den lyckades vi öka med flera hundra procent, men där finns ännu mer att göra, säger Niklas Ulander.

Mer läsning

Annons