Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bång

Annons
en av flera Gävlefamiljer som på 1800-talet skapade sig en förmögenhet tack vare högkonjunkturen inom sjöfart, varv och handel.
1. Lars Augustin (1806-1853), fiskare och framstående skeppsbyggmästare. Följde föräldrarna på fiskefärderna till Ångermanland, arbetade som timmerman på varven under vintrarna. Han fortsatte fiskefärderna efter faderns död 1830.
1833 lät han bygga en ny haxe, en galeas, som blev för stor för fiskefärderna och därför användes till fraktfart. B. fick därefter i uppdrag att bygga handelsfartyg och engagerades 1838 av handelshuset Elfbrink & Luth som skeppsbyggmästare. Han byggde på Norra Varvet ända upp till sex fartyg samtidigt.
1841 bildade han grosshandels- och redarefirman Forssberg & Bång tillsammans med grosshandlaren J.A. Forssberg. Bång arrenderade kring 1850 ensam Norra Varvet, som då kallades Bångska Varvet. Han avled i kolera 1853.
Lars Augustin Bång har betytt mycket för Gävles varvsverksamhet och för stadens handelsflotta, som med cirka 100 fartyg tidvis var större än Stockholms. Efter hans död inrättade änkan och sonen till hans minne en fond vars avkastning skulle tillfalla fattiga varvstimmermän och deras familjer.
2. Johan August 1831-1912), son till Lars Augustin (1), övertog 1853 Norra Varvet, som dock förstördes vid stadsbranden 1869. Han anlade 1873, tillsammans med O.A. Brodin och Carl Hyckert, Gefle Varvs AB, kallat Brynäsvarvet (se Gävle Varv).
Johan August och hans hustru Ulrika Lovisa, född Luth, lämnade stora donationer till stiftelser och föreningar i Gävle. Svenskt Biografiskt Lexikon; Kapitlen. Elfstrand, P: Hamn, Varv och sjöfart och Bellander, E: Donationer och humanitära inrättningar (båda ingår i Ur Gävle stads historia).
Annons