Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Barndomsdrömmen förverkligad

Med 270 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Barcelona och Jakarta är Grin en av Sveriges största spelutvecklare. Det är en spännande resa som bröderna Bo och Ulf Andersson gjort från dagdrömmar i pojkrummet till att leda landets hetaste spelföretag.

Annons

Den som besöker Grins huvudkontor i en av Hötorgsskraporna i Stockholm får snällt finna sig i att gå i strumplästen. Här tar alla 150 medarbetare av sig skorna, för det har ägarna Bo och Ulf Andersson gjort sedan de startade företaget. Då låg det i källaren hemma i föräldrarnas villa.

– Det har bara följt med, men jag tycker det är trevligt. Det blir inte så smutsigt och så slipper man massa jobbigt ljud från klapprande skor, säger Bo.

I vår släpper Grin tre storspel. Först kommer filmspelet till Wanted, lite senare ytterligare ett filmspel till Terminator salvation. Och så spelet som satt Grin på världskartan: den nya versionen av Capcoms klassiker Bionic commando.

– Det var när det blev känt att vi gjorde Bionic som folk fick upp ögonen för oss. Vi fick ansökningar från utvecklare från hela världen. Vi var det första företaget utanför Japan som fick jobba med Capcom. Det smäller fortfarande högt.

För att sätta saker lite i perspektiv: Sveriges två dyraste filprojekt har varit Arn-filmerna och Millenniumtrilogin, vilka lär ha kostat 200 respektive 120 miljoner. Grin uppger inga exakta siffror men vart och ett av de tre spelen som släpps i vår har kostat mellan 100 och 200 miljoner kronor.

– Ändå sedan vi började drömma om att starta det här företaget så är det den här nivån vi siktat mot. I dag är vi ansedda som en av världens tio bästa, oberoende spelutvecklare, säger Bo.

– För oss kommer lågkonjunkturen lägligt. Alla stora förlag satsar på säkra varumärken och vill bara anlita de bästa utvecklarna. Det gör att vi just nu har förlag på kö som vill att vi ska göra deras spel.

Bo är vd för Grin och sköter affärerna. Ulf är spelgurun, mannen som hittar spelmekanik och speldesign. Nyligen listades han av tidningen Edge som världens 44:e mest intressanta utvecklare. Ulf Andersson hoppade av gymnasiet i tvåan eftersom han inte fick plugga 3D-grafik. Sedan lärde han sig både 3D-grafik och dataprogrammering hemma i källaren.

– Brorsan skulle sköta spelutvecklingen, jag läste ekonomi för att kunna sköta affärerna. Allt jag pluggade, pluggade jag för att vi skulle kunna göra det vi gör i dag.

Några planer på att sälja bolaget finns inte, däremot att expandera. I dag har Grin kontor i Stockholm, Göteborg, Barcelona och Jakarta.

– Vi kommer att växa med tio procent per år fram till att nästa generations konsoler kommer 2011 eller 2012, säger han.