Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bästa smällen

Annons

Det är några år sedan förra boxningsspelet i serien Fight Night kom, då hyllat som ett av de bästa på nya Xbox 360. Hur mycket jag själv saknat spelet märker jag redan efter några få ronder i nya Round 4. Det är så grymt svettigt och så tung boxning att jag blir alldeles andfådd, trots att jag sitter bekvämt i soffan. Glöm allt vad frenetiskt vevande och knapptryckande heter, här gäller taktik minst lika mycket som styrka. Man måste planera sin boxning, parera och blocka slag och metodiskt matta ut sin motståndare under matcherna första fem-sex ronder. Att bara boxas offensivt för snabb knock är dödsdömt, även om du spelar som Tyson eller Ali.

I Fight Night Round 3 fanns inga mätare för boxarnas hälsa, utan man fick helt lita till känslan spelet gav. Det var läckert. Men nu har EA valt att gå tillbaka till att visa just mätare för hälsa, uthållighet och försvar. Det är klokt eftersom boxningen nu kräver mycket mer taktik. Med ett öga på mätaren är det lättare att veta när man ska dansa undan motståndaren och när man satsa på sitt signaturslag. Karriärläget där man skapar sin egen boxare är välgjort, men det är som vanligt i matcherna mot levande motstånd som spelet är som bäst. Min enda invändning är att matcherna kräver så mycket koncentration och är så långa att det är svårt att spela Round 4 allt för långa stunder i sträck. Fast å andra sidan kanske det inte är något negativt alls?