Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedrägeriförsök mot OKQ8-kunder

/
  • Har du fått ett sånt här mejl? Släng det! Det är bedrägeri.

Är du kund hos OKQ8 och fått ett mejl som säger att ditt Visakort blockerats?
Då ska du snabbt se till att kasta mejlet och inte klicka på några länkar.
– Det handlar om ett bedrägeriförsök, säger OKQ8:s presschef Malin Eklund.

Annons

Under torsdagen drabbades mängder av människor av ett bedrägeriförsök, så också journalister på Gefle Dagblad. I ett e-mejl uppmanades mottagaren att återställa sitt konto i OKQ8 genom att klicka på en länk som finns bifogat i mejlet.

Enligt mejlet beklagar OKQ8 att man begränsat/avbrutit kontot på grund av ovanlig aktivitet på kundens kreditkort.

Men allt är naturligtvis lurendrejeri, om än ovanligt välformulerat.

– Det är ett så kallat "phishingmail". Alltså bedragare som skapar egna mejlinglistor och hoppas få napp. Naturligtvis ingenting som vi ligger bakom, säger OKQ8:s presschef Malin Eklund.

– Vi skulle aldrig skicka mejl till våra kunder och be dem lämna ut kortuppgifter på det här sättet över nätet, säger hon.

Under dagen fick OKQ8:s kundtjänst ta emot många samtal från oroliga kunder.

Om man trots allt klickar på länken i mejlet, vad händer då?

– Först och främst ska man aldrig lämna ut några personuppgifter eller kontonummer över nätet. Men om man skulle ha gjort det ändå – och blivit av med pengar tar vi hand om varje enskilt ärende och polisanmäler det, säger Malin Eklund.

Annons