Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bertram gav fabriksförarna skrämselhicka

Bertram Englund tillhörde inte förhandsfavoriterna i 1964 års Midnattssolsrally.
Men 25-åringen från Karlholmsbruk i norra Uppland brydde sig föga om detta faktum. Istället trampade han gasen i botten och gav de etablerade fabriksförarna skrämselhicka!
Här följer nu ett stycke rallyhistoria, för länge sedan glömd av de flesta. Men Bertram själv, numera fyllda 76, har allt i tydligt minne:
– Det var ett äventyr från början till slut. Jag bär med mig den tävlingen så länge jag lever, säger han.

Annons

Midnattssolsrallyt var den stora begivenheten i rally-Sverige åren 1950-64. Den prestigefyllda tävlingen avgjordes i juni månad när det i princip var ljust dygnet runt. Hundratusentals åskådare följde skådespelet genom vårt avlånga land. En folkfest.

Bertram Englund, tävlande för SMK Gävle, hade kört tävlingen tre gånger tidigare när han beslutade sig för att pröva lyckan även 1964.

Första gången, -61, hade han tvingats bryta. Tillsammans med kompisen Bernt Jansson slog han sedan till med en tiondeplats totalt året därpå – samt en andraplats i klassen för standardbilar 1301-1600 cc. En i sanning prima prestation, men som kanske ändå inte riktigt fick den uppmärksamhet den förtjänade.

Trots en bra insats även i 1963 års tävling, med en andraplats i klassen bland 42 deltagare, så var Bertram fortfarande tämligen okänd. Meritlistan omfattade märkligt nog endast fem tävlingar totalt sedan debuten i Florida Cup i Gävle 1960.

Dagarna före start styrdes färden till Gävle för en sista justering av förgasarna. Då slog olyckan till.

– I rondellen vid Södertull, nästan framme vid Forslunds Motor, blev jag påkörd och slog runt på taket. Utan bälte hamnade jag i baksätet, chockad, och trodde inte det var sant, berättar Bertram.

Nu var förstås goda råd dyra, men det hela löste sig.

– Killarna på plåtverkstaden ställde upp och jobbade nattskift, bytte bland annat taket och ena sidostycket. Vi målade sedan bilen med pensel och jag kunde – med andan i halsen – komma till startplatsen i Stockholm i tid. Men det var en pärs, fortsätter han.

Onsdagen den 10 juni flaggades bilarna av med en minuts mellanrum från Karlbergs slott i Stockholm. Tom Trana, Erik Carlsson ”På Taket”, Bengt Söderström, Bosse Ljungfeldt, Simo Lampinen med flera. Listan med presumtiva segerkandidater omfattade ett fullskrivet A4-ark – minst.

Tillsammans med kartläsande vännen Karl-Erik Henriksson (som även åkt med -63) återfanns Bertram i klassen Standardvagnar 1601-2000 cc. En av konkurrenterna var 1961 års totalsegrare Carl-Magnus Skoogh, meriterad fabriksförare för Saab och Volvo och i likhet med Bertram denna gång rattande PV 544 Sport.

Totalt i hela rallyt startade över 200 ekipage från när och fjärran – bland annat från Ryssland, Polen, Östtyskland, England samt Finland.

Första specialsträckan kördes någon timme senare på Tierps flygfält. Därefter drog karavanen vidare norrut mot Bollnäs och Hudiksvall. Det var tjockt med folk i skogarna som hejade på sina idoler. Bertram höll bra tempo och noterades för den ena topptiden efter den andra. Experterna började alltmer att rynka sina pannor…

Att Tom Trana ledde efter fyra körda sträckor var väl helt i sin ordning, men på andra plats totalt – i en otrimmad standardbil dessutom – Bertram Englund?

Jodå, resultatlistan var rätt uträknad! Och efter doldisen från Karlholm radade den ena storfräsaren efter den andra upp sig. Carl-Magnus Skogh skuggade en sekund efter (tillika tvåa i klassen efter Bertram) och sedan följde hela ligan med Söderström som fyra och Ljungfeldt som femma. ”Sputnik” höll sjätte plats.

Sträcka 8 var klassikern Husås norr om Östersund. Här fanns (och finns väl fortfarande) ett krön där det gäller att lätta på gasen för att inte riskera slå sönder bilen. Något som dock Bertram i hastigheten ”glömde”.

Följden blev att motorfästena brast och att gasreglaget lossnade från torpedväggen. Efter två minuters febrilt mekande kunde färden visserligen fortsätta, men bilen var nu i akut behov av översyn om det skulle bli något mera tävlande.

Hjälpen kom oväntat i form av Volvostallets chef, Gunnar Andersson (europamästaren från -58). Denne ryckte in och eskorterade det sargade ekipaget till Volvoverkstaden i Östersund där man snabbt som ögat reparerade efter bästa förmåga!

– Självklart tappade vi många placeringar med två minuter i baken. Men efter allt ståhej som varat i flera dagar var det inte tal om att bryta. Vi skulle i mål och var fullt fokuserade på att satsa vidare, förklarar Bertram.

Efter norra vändpunkten i Strömsund fortsatte banan söderut. Bland annat passerades Gästrikland, där SS12 utgjordes av Gavelstigen – mellan Gästrike-Hammarby och Årsunda. Bertram och Karl-Erik tog hela tiden tillbaka tappad mark.

Bondstorp-Bratteborg i närheten av Jönköping utgjorde sträcka 20 av rallyts totalt 25. Här fanns en svår kurva någon kilometer före mål, där tusentals åskådare trängdes i sommarnatten för att få se en glimt av bilarna.

När startnummer 24 kommer farande i full fart lägger flera i den talrika publiken benen på ryggen i pur förskräckelse. Den röda PV:n håller ett tempo snäppet högre än alla andra hittills och det kan väl aldrig kan gå vägen…?

Nej, så sant. Bertram och Karl-Erik presterar istället en vurpa av det vådligare slaget halvvägs in i kurvan. Bilen studsar mot ett par bastanta stenar och voltar med kraftiga smällar. Blir därefter liggande på taket med bensin rinnande ur det trasiga tankröret…

Det är knäpptyst i skogen för några sekunder, därefter springer en bastant smålänning resolut fram och hjälper den omtumlade besättningen snabbt ut i det fria via vänster sidoruta. Både Bertram och Karl-Erik är, lyckligtvis, helt oskadade!

– Jag körde någon enstaka tävling efter detta, men villabyggande och civila arbetet som lastbilschaufför tog därefter över. Min rallykarriär blev kort – men händelserik – konstaterar Bertram Englund.