Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilbärgarna lever farligt

Inge Norling skulle bärga en bil på E4 norr om Gävle.
Han satte ut en varningstriangel och lät varningsljusen på bilen blinka.
Ändå fortsatte långtradarna att köra förbi i hög fart.
– Det flaxade i byxbenen och jag fick springa undan hela tiden, säger han.

Annons

Bilbärgaren Inge Norling fick i går på eftermiddagen larm om att ett hjul lossnat på en BMW och att bilen stannat två mil norr om Gävle.

Han åkte ut och när han kom fram placerade han ut en varningstriangel och lät alla varningslampor på bilen blinka.

Ändå fortsatte långtradarna att köra förbi i hög hastighet utan att bromsa det minsta. Särskilt farligt var det eftersom vägen just där bärgningen gjordes var enfilig.

– Jag jobbade med livet som insats och fick springa åt sidan hela tiden, bara någon centimeter skilde oss åt ibland, säger Inge Norling.

Enligt honom har det genom åren blivit allt mer riskfyllt att jobba som bilbärgare.

Han berättar att bara i år har två bärgningsbilar blivit påkörda under utryckning.

Första gången var i februari på riksväg 80 i höjd med Kungsgården.

Inge Norling stod själv i diket den gången och kopplade på bilen som skulle bärgas när en bilist körde på bakifrån.

Platsen var utmärkt med skyltar och varningsljusen var tända på bärgningsbilen vid tillfället.

Andra gången blev en kollega till Inge påkörd på E4 norr om Gävle.

Själv har han klarat sig från allvarligare tillbud, men en gång fått ”en klapp” av en sidospegel till en bil som åkte förbi i hög fart.

– En sån klapp känns, det lovar jag, säger han.

Han tvekar inte en sekund om vilken väg i Gävleområdet som är absolut farligast att arbeta på.

– Riksväg 80 är värsta vägen, särskilt när folk slutat jobbet och ska hem, då brukar de ha väldigt bråttom, säger han.