Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Billigt eller dyrt - ett val för föräldrarna

Det kostar att utrusta bebisen, i alla fall om det är den första. Men alla sparpengar behöver inte gå åt till barnvagnen och allt annat som fattas. Priserna skiljer rejält mellan de dyrare märkesprylarna och budgetvarianterna. I Babybooms exempel skiljer 15.000 kronor mellan budget och de dyrare märkena.

Annons

Den värsta märkeshajpen när det gäller bebisprylar är kanske över. Nu är det kristider. Spara och snåla gäller inte för alla men säkert för rätt många. Kanske tänker också fler på det miljövänligare alternativet att låna eller köpa begagnat. Babybutiken Lillpyre på Söder har drabbats av att fler håller hårdare i plånboken. I dagarna upphör butiken.

– Vi märkte tydligt i september, oktober att kunderna hade blivit färre. Vi fick också frågor om vi även sålde begagnat, vilket vi inte gör, säger Helena Barret på Babybutiken Lillpyre.

Men fortfarande finns kundgruppen som inte bryr sig om vad det kostar, men är noga med att det är ”rätt” märke på det de köper.

– De kunderna finns ju alltid, de som bara köper precis vad de vill ha. Samtidigt är Gävle alltid Gävle. Det här är ingen storstad och trenderna från Stockholm är inte lika starka här. Märket Bugaboo kommer mer och mer medan Urban Jungle funnits länge, men fortfarande är det Emmaljunga som säljer mest.

När det gäller barnvagnar varierar priset från 3 500 till 10 000. De flesta lägger ganska mycket pengar på vagnen. Inte så många väljer budgetvarianten. Och det är faktiskt skillnad på den billigare och den dyrare varianten, säger Helena.

– De billigare blir ju lite plastigare. Materialen är billigare. Men sen om kvalitetsskillnaden motsvarar prisskillnaden vet jag inte om jag vågar säga. Men nästan de flesta som köper vagn har redan bestämt vilket märke de ska ha när de kommer hit, säger Helena.

Det handlar inte bara om prestigemärken eller pris när man väljer vagn, säger hon.

– Det beror ju mycket på vilket liv man lever. Bor man på landet och vill vara mycket ute i naturen och gå, då är en vagn som Urban Jungle suverän och då kanske man är beredd att lägga lite mer pengar. Bor man i stan kanske Bugaboo, som är gjord som en stadsvagn, är bättre. När man väl har bestämt sig vilken typ av vagn man vill ha, då kan man börja tänka efter plånboken, säger Helena.

I dag hittar många också det de söker begagnat. Kanske föredrar man retrokänslan, kanske tänker man på miljöaspekten. Har man tålamod och tur kan hitta prylar i nyskick till betydligt snällare priser än i butikerna.

– Men handlar du i butik har du kvitto och alla garantier kvar, kontrar Helena.

När hennes butik stänger finns ingen fristående babybutik kvar i Gävle, vid sidan av de större kedjorna. Efter fem år kapitulerar Babybutiken Lillpyre nu för lågkonjunkturen. Och den enes död, den andres bröd. Just nu säljer butiken ut allt till 30 till 50 procents pris.

På Barnens Hus har man ännu inte märkt av några sämre tider.

– Nej, folk handlar precis som vanligt. Barn föds ju hela tiden. Vi har inte märkt någon nedgång, säger Ulrika Rosén, ansvarig på babyavdelningen.

Även på Babyproffsen är det som vanligt.

– Och nu på våren är det ju högsäsong eftersom det föds fler barn, säger säljaren Cissi Lindeberg.

Både på Barnens Hus och Babyproffsen handlar de flesta dock i mellanprisklassen. Få väljer spjälsängen för 6000 kronor eller babygungan för drygt 2000 kronor. Men tillräckligt många. Och än så länge har inte har inte barnkullarnas storlek hunnit påverkas av konjunkturen.