Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Biogas är ett bränsle på frammarsch

Annons

Förr eller senare tar oljan slut och då är vi hänvisade till förnyelsebara energikällor. Det är därför som biobränsle är så hett i motorvärlden just nu. Allra hetast är biogasen.

Ett annat skäl till att biogasen är i ropet är att förbränning av fossila bränslen, såsom bensin och diesel, skapar ett nettoutsläpp av koldioxid som påskyndar växthuseffekten. Mot bakgrund av de senaste årens klimatdebatt söker ingenjörer, biltillverkare och andra intresserade världen över nu efter smarta lösningar på bränsleproblemet.

I Sverige är fordonsgasen hetast just nu och det beror dels på att regeringen beslutat om större skattelättnader för den som har en gasbil som tjänstebil, och dels på att många biltillverkare nu lanserar gasbilar. Fordonsgasen går att dela upp i biogas, som är förnyelsebar, och naturgas som är ett fossilt bränsle och alltså inte lika miljövänligt som biogas.

Biogasen produceras i huvudsak genom rötning, det vill säga när organiskt material bryts ned i syrefri miljö. I Sverige sker framställningen bland annat genom rötning av slam på reningsverk och det är så biogasen produceras på biogasanläggningen vid Bromma reningsverk utanför Stockholm. Slammet är en restprodukt från när stadens avlopp renas och har en genomströmningstid på två veckor då det rötas till metangas i stora rötkammare.

– År 2020 ska vi i Sverige nå en biogasproduktion på 20 terawatttimmar, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska gasföreningen. En sådan produktion motsvarar en femtedel av dagens totala förbrukning av fordonsbränsle i Sverige.

Framtidsutsikterna för biogas som bränsle är ganska goda. Svenska gasföreningen räknar med att kunna ersätta tio procent av dagens förbrukning av fossila bränslen med biogas med hjälp av rötning vid landets olika reningsverk.

För närvarande är dock etanol det vanligaste biobränslet i Sverige även om försäljningen minskat i takt med att bensinpriset sjunkit. Runt hörnet väntar eldrivna fordon men där finns än så länge begränsningar i storlek och räckvidd. Och ur ett helhetsperspektiv kan de mycket väl vara ett dåligt miljöalternativ eftersom mycket el ännu produceras i kolkraftverk.

stefan.nilsson@ttspektra.se