Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blufföretagens nya metoder

En ny bluffvåg drabbar företagare. Den här gången utger sig blufföretagen för att vilja hjälpa – mot andra blufföretag.

Småskogsägare är särskilt utsatta.

Sorgligt och cyniskt, tycker säkerhetsexperten Dick Malmlund.

Annons

Efter semestern har Dick Malmlund på företaget Varningsinfo märkt av en ökad anströmning av utsatta som hör av sig angående den fräcka bluffen.

Antingen säger försäljaren sig ha hittat personens företagsnamn på ett visst antal sajter på nätet, och säger att det riskerar att kosta tiotusentals kronor. Försäljaren erbjuder en tjänst för några tusen som ska ta bort dem.
– Men alla de här sajterna publicerar kompletta adressregister som inte är förenade med kostnader. Man kan inte kräva att de ska tas bort, utan köper tjänster för 6 000–7 000 kronor som inte fungerar, säger Dick Malmlund.

Den andra bluffen går ut på att offret först kontaktas av ett blufföretag.
Strax därefter hör ett annat företag av sig och erbjuder hjälp mot det första företaget.

Dick Malmlund misstänker att företagen kommit över ett register med bland annat skogsägare och tycker att tillvägagångssätten är ”enormt cyniskt”.
– Medelåldern på de som kontaktar oss är över 70 år, till slut har de lurats att säga upp något som de aldrig haft.

Anders Olofsson på bedrägerirotel syd hos Stockholmspolisen är bekant med fenomenet.
– Jag har också sett fall där de först skickar en bluffaktura och sedan kommer med erbjudandet, säger han och fortsätter:
– Det är så pass ovanligt och fräckt, det är därför jag kommer ihåg det.

Dick Malmlunds råd är att helt enkelt säga inte acceptera dessa erbjudanden.
– Säg ”nej tack”, det är det enda du behöver säga. De kan inte sälja de här tjänsterna om de inte ljuger eller skrämmer. För talar man sanning kommer ingen att köpa den, säger han.

Gustav Sjöholm

Mer läsning

Annons