Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bobergs gasklocka - ny scen för operan

Annons

Kungliga Operan kan bli den första gästen när Ferdinand Bobergs gasklocka i Stockholm får nytt liv. I september nästa år kan repetitionerna börja på huvudstadens nyaste scen. Vad gör man med 38 000 kubikmeter kulturminnesmärkt industrilokal? Länge ingenting. Men nu börjar planerna ta form för Ferdinand Bobergs gasklocka i Stockholm.

När gashanteringen flyttar ut ska området moderniseras och den mindre av Bobergs två tegelbyggnader bli en scen som kan ta emot teater, sång, dans och cirkus. Den första hyresgästen kan bli Kungliga Operan som behöver en specialanpassad lokal medan operahuset renoveras.

– Operan tog kontakt med oss och visade intresse för projektet. Vi har ritat en lösning med 900 sittplatser, en fullt fungerande operascen, loger och utrymmen för en personalstyrka på 200 personer, säger projektledaren Staffan Lorentz till TT Spektra.

Projektet beräknas kosta 105 miljoner kronor och måste stå klart i september nästa år då Operan behöver nya lokaler.

Gasklockan står i dag tom, men har vid flera tillfällen använts för till exempel filminspelningar. Så sent som förra året använde SVT salen för en tv-inspelning av körverket ”Förklädd gud”. Gasklockan har en takhöjd på 40 meter och en mycket speciell akustik med ovanligt lång efterklang.

Även om några knutar återstår att lösa är Staffan Lorentz övertygad om att projektet kan tas i hamn.

– Vi måste lösa brandskyddet eftersom det kommer finnas gas i intilliggande byggnader under en tid. Sedan måste vi ta upp öppningar i fasaderna så att 900 personer kan komma in och ut på ett smidigt sätt. Där finns ett litet problem eftersom byggnaden är skyddad, säger han.

Kungliga Operans vd Anders Franzén bekräftar att gasklockan kan vara av intresse för Operan under den tid som Operahuset håller stängt.

– Vi har tittat på flera olika lösningar och gasklockan är en av dem. Jag kan inte lämna mer kommentarer om det just nu av praktiska skäl, säger Anders Franzén, som dock lovar att återkomma i ärendet inom en snar framtid.

Enligt Staffan Lorentz har flera kulturinstitutioner i Stockholm visat intresse för projektet och tanken är att scenen skall permanentas.

– Både Cullbergbaletten och Cirkus Cirkör har hört av sig och är intresserade av att använda lokalen, säger han.

Carl Cato/TT