Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bönabåtarna

gick i reguljär trafik mellan Svängbron och Bönan med "mellanlandning" i Katrineberg fram till slutetav 1920-talet då sista båten såldes. Båtarna- Bönan, Bönan II (1907-1916) och från 1927 denanspråkslösare Avance, som också var den förstabåten att tas i trafik på traden - ägdes av familjenÅkerson och tycks ha haft två befälhavare genomåren: kaptenerna Kruse och Hillström.
Bönan, den första ångaren, byggdes påBrodins Skeppsvarf 1898 men hamnade först i Stockholmsskärgård. Inte förrän 1902 började dentrafikera Norrlandet, där Kruse ibland tvekade inför att gåut i öppna havet med denna "rullare". Bönan hade tvådäck, rymlig aktersalong och tog cirka 190 passagerare.
Då båten vid sekelskiftet lämnade Svängbronpå lördagseftermiddagarna var det, berättade MärtaLindeberg i en artikel i Gefle Dagblad 1950, ett celebert sällskapsom intog sina stamplatser i aktern för att komma till sinasommarpalats på Norrlandet: O.A. Brodin och hans bror och efterträdare Fritz, Oscar Flensburg, Bengt G. Kronberg, Carl Magnus Andersson från Andersson & Lundqvist, grosshandlare Holmstrand, fabrikörenGustaf Adolf Sjöström, grosshandlare Kjellerstedt påTorp med flera.