Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bönabåtarna

Annons
gick i reguljär trafik mellan Svängbron och Bönan med "mellanlandning" i Katrineberg fram till slutetav 1920-talet då sista båten såldes. Båtarna- Bönan, Bönan II (1907-1916) och från 1927 denanspråkslösare Avance, som också var den förstabåten att tas i trafik på traden - ägdes av familjenÅkerson och tycks ha haft två befälhavare genomåren: kaptenerna Kruse och Hillström.
Bönan, den första ångaren, byggdes påBrodins Skeppsvarf 1898 men hamnade först i Stockholmsskärgård. Inte förrän 1902 började dentrafikera Norrlandet, där Kruse ibland tvekade inför att gåut i öppna havet med denna "rullare". Bönan hade tvådäck, rymlig aktersalong och tog cirka 190 passagerare.
Då båten vid sekelskiftet lämnade Svängbronpå lördagseftermiddagarna var det, berättade MärtaLindeberg i en artikel i Gefle Dagblad 1950, ett celebert sällskapsom intog sina stamplatser i aktern för att komma till sinasommarpalats på Norrlandet: O.A. Brodin och hans bror och efterträdare Fritz, Oscar Flensburg, Bengt G. Kronberg, Carl Magnus Andersson från Andersson & Lundqvist, grosshandlare Holmstrand, fabrikörenGustaf Adolf Sjöström, grosshandlare Kjellerstedt påTorp med flera.
Annons