Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför är män rädda för att diskutera renovering med kvinnor?

Annons

Jag undrar vad det är för fel på företagen i vårt län. Vi köpte ett hus med lite renoveringsbehov. Och det vi inte klarade av eller hade kunskap om tänkte vi leja bort.

Säljaren vägrade prata med en kvinna, så det blev en annan firma för fönsterbytet, skriver signaturen. Huset på bilden har inget med insändaren att göra.

Vi började med fönstren som skulle bytas runt hela huset. Vi tog in offerter från olika företag. Men många av dem hade svårt att det var en kvinna dom förhandlade om priset. När de ringde frågade de om dom kunde prata med maken.

Jag undrade varför. Svaret var att de skulle diskutera en eventuell affär. Säljaren vägrade prata med frun, det blev en annan firma.

Sen skulle vi göra om taket, samma sak där. Misstänksamhet mot kvinnor. Kan säga att jag fick ett otroligt fint och professionellt bemötande av Gästrike Plåt. Men tyvärr var det en annan firma som fick jobbet. Med facit i hand skulle vi inte tagit den första firman, men man lär sig efter vägen.

Nu för någon vecka sen ringde jag olika företag här i länet för att diskutera komplement på uppvärmningen i huset. Eventuellt en luftvärmepump eller dylikt. En firma ringde tillbaka, ifrågasätter om jag inte har en make som kan sköta värmen. Förklarar att han jobbar borta och jag sköter allt.

Efter lite diskussion så bestämmer vi att han ska komma i slutet på veckan för att kolla på bästa alternativet. Behöver jag ens säga att han inte ens dök upp?

Varför är män rädda för att göra affärer med kvinnor? Tror ni inte att vi klarar av att hantera det?

A-k Åström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons

Dagens blåljus: Olycka på Södra Skeppsbron – bilbrand i Årsunda var nära att sprida sig till villa

Här samlas dagens olyckor, bränder och polishändelser.

Annons

Klicka på blålänkarna för att läsa de fullständiga artiklarna.

Olyckor

Två personbilar i krock på Södra Skeppsbron

Brott

Bränder

Bil fattade eld nära villa i Årsunda – huset klarade sig

Bil började brinna under färd

Övrigt

■■ TIPSA! Har du något du vill tipsa oss om? Kontakta oss via telefon: 026-15 96 12, eller på e-post: gavlewebben@mittmedia.se.

Annons

Efter ordbråket i Sandviken – SAIK:s storsponsor utslängd från öltält på Studenternas

Annons

Klart för cruising i Gävle – i maj intar veteranbilarna stan

Efter några års uppehåll är det dags igen. Första lördagen i maj kommer hundratals veteranbilar av alla sorter att rulla in i stan.
– Vi blir nerringda varje år av folk som undrar om det ska bli någon cruising, säger Lisa Fahlström, ordförande i Woodpeckers.

Annons

När vi går ut på gatan för att ta en bild av Lisa Fahlström, ordförande i Woodpeckers, påtalar hon att det är helt fel fordon som skymtar i bakgrunden. Hon har varit medlem i klubben för bilentusiaster sedan sjuttiotalet och gillar att glida runt i raggarbilar.

– Min dröm har alltid varit att äga en Chevrolet Impala, 1959 års modell. Det är den finaste bilen som finns.

Klubben Woodpeckers ordnar cruising i Gävle i vår. Enligt Lisa Fahlström, ordförande i klubben, kommer det att bli en renodlad cruising , inga kringarrangemang.

Klubben för de motorintresserade, Woodpeckers, står för första gången som värd för cruisingen i Gävle. Förberedelserna är redan igång.

Tillstånd för arrangemanget, som äger rum lördagen den fjärde maj, är klart.

– Vi har varit på ett möte med polisen, länsstyrelsen, bussbolaget och kommunen och de var otroligt positiva till det här. Nu är vi riktigt peppade, säger Lisa Fahlström.

Hur kommer det sig att ni gör det här?

– Folk saknar cruisingen. Det är fruktansvärt mycket jobb, men det ger så mycket, säger Lisa Fahlström.

 De centrala delarna av stan kommer att intas av bilar av äldre årsmodell vilket brukar locka en hel del åskådare. Bilden är från cruisingen i Gävle i maj 2013.

I augusti 2016 skedde en så kallad spontancruising i Gävle. Den hade ingen officiell arrangör och inget tillstånd – vilket ledde till att polisen spärrade av delar av stadskärnan. Polisen utförde flygande besiktning och några bötfälldes för brister på fordonet.

– Vi gillar inte spontancruising, det ska ske under ordnade former, säger Lisa Fahlström.

Det är svårt att säga hur många bilar som kan tänkas komma eftersom det är en nystart för cruisingen men hon gissar att det kan komma mellan 400-500 bilar.

Vilka slags fordon är välkomna?

– Nostalgifordon - det behöver inte bara vara amerikanare. Veteranbilar av alla sorter exempelvis en folka från 50-talet. Vi är också mån om de ungdomar som har epatraktor. Det är de som kommer att ta över efter oss annars kommer motorintresset att dö ut, säger Lisa Fahlström.

Till vardags jobbar Lisa Fahlström i Klackbaren i Gävle.

När jag frågar om varför det behövs ett intresse för bilar och cruisingar med tanke på miljön, suckar hon.

– Jag är väldigt mån om miljön. Så lite som vi åker i våra bilar så tror jag att vi som kallas raggare släpper ut minst med giftiga gaser. Elbilar är bra att åka i men vid tillverkningen av batterier till eldrivna fordon släpps det ut stora mängder miljögifter, säger hon.

För Lisa Fahlströms del innebär cruisingen att hon kommer att jobba som vakt. Det kommer att krävas ett antal personer som ska dirigera bilisterna under de timmar mellan 17 och 02 som arrangemanget ska pågå.

Kommer du att hinna med någon cruising för egen del?

Just nu har jag inget eget fordon men jag kanske kan åka en sväng med någon av mina söner som båda har bil.

Varför gör du det här?

Det här betyder jättemycket för mig. Jag lever för det här. I första hand kommer barn och barnbarn sen kommer livet med amerikanska bilar. Det här är en livsstil.

 Lisa Fahlström, ordförande i Woodpeckers, har varit medlem i klubben sedan sjuttiotalet.

Fakta/Lisa Fahlström

Ålder: 62 år

Bor: i Gävle.

Familj: barn och barnbarn.

Jobbar: i butiken Klackbaren.

Aktuell: är ordförande i Woodpeckers Gävle, klubben som arrangerar vårens cruising.

Åker helst i: en Chevrolet Impala, 1959 års modell.

Lyssnar gärna på: 50-och 60-talsmusik.

Annons

Efter J20-besvikelsen – nu ska Brynäskvartetten hjälpa J18 vidare: "Vi hamnade tyvärr i baksätet direkt"

Annons