Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bottniska handelstvånget

Annons
kallade Oskar Fyhrvall den lagstiftning och politik som under långtid begränsade handel och sjöfart i Bottniska viken.
Bottniska handelstvånget innebar att Norrlands kuststäderfrån 1636 inte fick ta emot utländska fartyg, drivaegen sjöfart eller segla på svenska hamnar söderom Stockholm annat än i samarbete med Stockholms borgare,som hade monopol på handeln.
Undantag gjordes för Gävle, som visserligen intefick ta emot utländska fartyg men vars borgares fartyg dockfick besök främmande hamnar. Man tvingades dock förtullalasten, först i Stockholm och från 1646 i Dalarö.Detta kallades den krokota seglatsen och försenade frakterna.
Gävle drabbades av dessa bestämmelser. Närstaden på 1600-talet på grund av låga inkomsterbörjade förfalla protesterade företrädareför Bergslagen och Falu stad till regeringen, då manansåg att Gävles förfall skadade även dessomland.
1673 återfick Gävle de rättigheter i handeloch sjöfart man haft före 1636. Fortfarande gälldedock att skeppen måste besöka tullen i Dalarö,senare i Sandhamn.
1724 lättades tullbestämmelserna något, beroendepå vilken segelled som användes. 1787 fick de fartygsom ägdes av borgare i Gävle tillåtelse att förtullai Gävle hamn, medan lättnader för utländskafartyg kom först 1833 och 1835. Restriktionerna upphörde1843. Fyhrvall, O: Bidrag till Gefle stads historia och beskrifning;Söderberg, T: Handel och samfärdsel (ingåri Ur Gävle stads historia).