Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bra med fisk - trots miljögifter

Mycket fisk på menyn, både fet och mager, ger höge halter av miljögifter i kroppen, men också av nyttigt omega 3-fett.
Det visar en studie där Gävleborgskvinnor deltagit.

Annons

Forskare har tittat på hur mycket fisk kvinnor längs Gävleborgskusten, runt Vättern, Vänern och på småländska höglandet äter och hur mycket kvicksilver, långlivade organiska föreningar som PCB samt nyttiga omega 3-fett de har i kroppen.

Inte överraskande har de kvinnor som äter mycket fisk, både fet och mager, högre halter av miljögifterna i kroppen än de som äter lite fisk. Miljögifterna kan i höga halter ge fosterskador, men halterna här var dock inte hälsofarliga.

Det visade sig också att kvinnorna, som var mellan 15 och 45 år, inte åt särskilt mycket fisk som dragits upp lokalt, områden med höga halter av bland annat PCB och kvicksilver. Gävleborgskvinnorna var mest förtjusta i den lokala fisken av kvinnorna i studien.

– De åt lite mer än vanligt, men majoriteten av fisken är köpt fisk, säger Ingela Helmfrid, biolog på Arbets- och miljömedicin på Linköpings universitetssjukhus, som tillsammans med Livsmedelsverket och Karolinska institutet gjort studien.

Bara en femtedel av kvinnorna i studien åt fisk så ofta som Livsmedelsverket rekommenderar, två eller tre gånger i veckan. Däremot åt mellan 60 och 80 procent av kvinnorna riskfisk som strömming, böckling, Östersjölax, färsk tonfisk, öring, gös och abborre oftare än verket tycker att de ska göra, det vill säga högst tre gånger om året. De flesta åt det dock inte mer än en gång i månaden.

De kvinnor som åt mycket fisk hade förutom miljögifterna också högre halter av omega 3-fett i kroppen. Även de som åt det som kosttillskott hade högre halter.

Ingela Helmfrid tycker därför att det finns anledning att fortsätta att äta fisk.

– Man behöver ju inte äta de fiskar som har höga halter.

Exempel på fiskar med låga halter av kvicksilver och PCB är saltvattensfiskar som torsk, sej, spätta, makrill, sill samt färdiga fiskrätter, tonfisk på burk, skaldjur och odlade fiskar.

Ingela Helmfrid rekommenderar att man äter olika slags fiskar och inte bara till exempel strömming och lax från Östersjön.

Hon och de andra forskarna som gjort studien konstaterar att det behövs att man fortsätter att hålla koll på hur mycket miljögifter människor får i sig med tanke på att Livsmedelsverket uppmanar till att äta mer fisk.