Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Briggen Gerda

/
  • Briggen Gerda anno 2008, kopian som efter år av arbete stod klar några år innan bilden togs.

Annons

en av Nordens sista briggar, det museifartyg som förföll och blev en skandal i Gävle på 1950-talet.
Gerda byggdes 1868 på Brodins Skeppsvarf för ett rederi i Mollösund i Bohuslän. Livet till sjöss for med tiden hårt fram med henne - 1926 tog hon sig med nöd och näppe in till Öregrund efter att ha skadats svårt i en storm, och 1927 sprang hon läck i Ålands hav och övergavs av besättningen. Ett passerande ångfartyg lyckades bärga Gerda in till Sandhamn.
Hon återkom till Gävle 1936, köptes av Gästriklands Kulturhistoriska förening för donerade medel - på förslag av museiintendenten Philibert Humbla - för att bli museifartyg. Den siste kaptenen, Pehr Ohlsson, som haft ansvaret från 1923, följde med Gerda till Gävle och skötte henne en tid. Han skrev även en sång till Gerda.
Mängder av turister och skolbarn besökte Gerda där hon låg vid Södra Skeppsbron, manifesterande Gävle som sjöstad. Kulturhistoriska föreningen skänkte briggen till Gävle stad, som underhöll henne under hela 1940-talet. När behovet blev större än de styrande ansåg sig kunna ge medel till förföll Gerda och riggades 1950 av på Baggarevarvet i väntan på restaurering.
Förslag fanns att lägga rigg och däck i Stenebergsparken och Gerda flyttades i avvaktan på beslut till Holmkanalen.
Philibert Humbla gjorde ihärdiga försök att få medel för att restaurera fartyget och ställa upp det intill Länsmuseet, men Gävles styrande ansåg att staden inte hade råd att klara detta på egen hand. Man begärde bland annat ett statligt bidrag på 75.000 kronor, men det avslogs av regeringen i juni 1951.
Vid det laget hade Gerda börjat läcka, och redan i maj 1951 konstaterade Gefle Dagblad att fartyget hade 45 graders slagsida.
I november 1951 var Gerda nära att sjunka, och det bestämdes att hon skulle flyttas från sin plats i Holmkanalen. Hon länspumpades och tätades hjälpligt - men gick ändå till botten under transporten och sattes på grund utanför hamnpiren vid Gävle Galvan med en del av skrovet över vattenytan.
Under de närmast följande åren hände ingenting, och när man så småningom började diskutera vad som skulle hända med vraket visade det sig att ägarförhållandena var oklara. Stadsdirektören C.V. Westlund konstaterade 1954 att Gerda efter grundstötningen hade sålts till en skrotfirma - som sedan dess hade fått nya ägare, och de påstod sig inte ha fått någon information om att Gerda ingick i köpet.
1959 beslutade stadens styrande att bränna den del av skrovet som låg över vattenytan, och resten sprängdes av personal från Hälsinge regemente i december samma år.
Modeller av Gerda har byggts på många håll i Sverige, bland annat av skolvaktmästaren Ernst Nilsson på Brynässkolan 1950-1951, av varvssnickarna Gustafsson och V. Carlsson (finns på Länsmuseet, lämnad i gåva av Sven Engwall), på 1940-talet av Sven Hellström och senare en av Arne Hedling. På Sjöhistoriska museet i Stockholm finns en modell som 1929 skänktes av skeppsredaren Erik Brodin.
Hösten 1994 startades Föreningen Briggen Gerda och ett projekt där arbetslösa bygger en ny Gerda i full skala med hjälp av sponsorer och Gävle kommun.
Nilsson, A: Gerda, den sista briggen; Humbla, Ph: Briggen "Gerda" av Gefle.

Annons