Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Broschyren symbol för hur viktig turismen är

Annons

REPLIK

Gävles första turistbroschyr på sju år har recenserats av GD:s kulturredaktör. Björn Widegren tycker att faktarutorna är för stora och vänder sig mot beskrivningar som att konserthuset har karaktärsfull arkitektur, att Folkteatern är en länsteater och så vidare.
Det kan man säkert tycka olika om. Men fakta är att turistnäringen i Sverige omsätter 236 miljarder kronor per år och drar in mer exportpengar än hela bilindustrin. Turistnäringen betyder oerhört mycket för Sveriges ekonomi och inte minst för sysselsättningen. Och Gävle flyttar nu fram positionerna på många fronter. Turistbroschyren är en liten, men viktig symbol för detta.
Gävle är ingen stad dit turister vallfärdat med kamera på magen, men det beror till viss del på vår egen blygsamhet. Nu tar vi ut en ny kurs för Gävle som destination.
Furuvik utvecklas väldigt positivt, Mackmyra Whisky tar första spadtaget till en stor besöks- och exportanläggning i ett attraktivt läge och Strömvallen kan förvandlas till ett fantastiskt kongress- och evenemangsområde.
På Stortorget får stadskärnan ett nytt ansikte, skyskrapan Svanen planeras med hotelldel och vi etablerar oss som en julstad med Gävlebocken som har besökare från 120 olika länder på sin webbplats.
Sommarkvällar har blivit en tradition i centrum, Gävle Marinfestival sjösätts 14-16 augusti – bland många andra evenemang. Tillsammans med mötesindustrin har vi också bildat Gävle Convention Bureau som kommer att verka för att stora nationella och internationella möten och evenemang förläggs till Gävle och Sandviken.
Det här är bara några exempel på vad som händer i Gävle inom den dynamiska turistnäringen. Här skapas arbetstillfällen, mötesplatser och ett attraktivt skyltfönster för Gävle som stad.
Att turistbroschyren får nästan ett helt uppslag på Gefle Dagblads kultursidor kan man se som ett viktigt tecken på att allt fler inser näringens betydelse.
Anna Östman

Informations- och marknadschef

Gävle kommun

 

Men snälla Anna, inte behöver du undervisa mig och kultursidans läsare om hur viktig turistnäringen är. Om just det har jag skrivit oupphörligt, ja nästan tjatat. Särskilt på sistone när Strömvallenprojektet kommit på tal. Något som sen regelbundet har hånats av de politiskt rättänkande pennskaften.

Och precis som du själv är inne på: Just för att turismen är så viktig för Gävle borde den ha fått en broschyr värd namnet.

Björn Widegren