Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Budgeten är för liten”

Gatorna i Gävle och omnejd är slitna och håliga. Enligt Tekniska kontorets gatuingenjör Leif Liljeberg finns en enkel förklaring.

– Budgeten är för liten. Vi behöver mer resurser för att kunna hålla en hyfsad vägstandard, säger han.

Annons

För tio år sedan hade Tekniska kontoret över tio miljoner till väginvesteringar. Numera är årsbudgeten runt två och en halv miljon, även om det kan bli fem miljoner extra 2009 på grund av stora behov.

– Det räcker mest till att fixa potthål. Vi behöver 15 miljoner varje år för att hålla uppe standarden, säger Leif Liljeberg.

Situationen var ännu värre 2004. Då var kommunens gator bland de sämsta i Sverige. Kommunstyrelsen beslutade i samband med det att avsätta 60 miljoner till Tekniska kontoret över 2006-2009.

– Pengarna har höjt vägnivån, men det behövs en ny satsning nu. Det är upp till politikerna att besluta om det, säger han.

En av de som fått skador på bilen är Linus Strand, som GD skrev om i går. Han ansåg sig ha blivit dåligt bemött av Tekniska kontoret. Bland annat fick han höra att ”dyra bilar går inte att ha i stan”.

– Det var jag som pratade med honom, och det där var inte allvarligt menat. Men det finns en risk för alla fordon att något kan hända. Jag blev bara förvånad för skadorna borde inte uppstått i 30 kilometer i timmen, säger Leif Liljeberg.

Är det möjligt att få ersättning om man kört över ett hål och skadat bilen?

– Chansen finns, men det är inte jättevanligt. Först får man skicka in en skadeanmälan, och sen får kommunens försäkringsbolag utreda det. Trafikskadelagen sätter stort ansvar hos bilisten, säger han.

Leif Liljeberg förklarar att det alltid uppskattas om allmänheten hör av sig och tipsar om vart det är hål i vägarna. Visserligen har Tekniska kontoret också egna kontroller, men det är lätt att missa något ställe.

– Så fort vi får nys om ett hål så lagar vi det, säger han.

Leif Liljeberg tror tyvärr att vägproblemen kommer att bestå, åtminstone ett par år.

– Vi får nog stå ut med att vägarna inte är optimala framöver på grund av kommunens tighta budget, säger han.