Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussförarna kan sägas upp

I år ska driften av stadsbussarna i Gävle upphandlas. Om en ny operatör får uppdraget riskerar uppemot 200 anställda på Swebus att få söka om sina jobb. Politikerna i tekniska nämnden är inte beredda att ställa kravet att den nya operatören måste ta över personalen från Swebus.

Annons

Upphandlingen av stadsbusstrafiken i Gävle är en stor affär som handlar om mer än en miljard kronor under en tioårig avtalsperiod. Igår fick politikerna i tekniska nämnden i Gävle information från X-Trafik inför upphandlingen. I april ska politikerna fatta beslut om vilka krav man ska ställa i upphandlingen. Redan nu har de en tydlig bild av vilka krav detta kommer att bli. Kravet att en ny operatör ska ta över de knappt 200 anställda på Swebus finns inte med på politikernas lista.

– Vi kan inte lova att det blir så. Alla skall-krav som vi kräver att få in i avtalet kostar pengar, säger Anéa Elfving, S, ordförande i tekniska nämnden.

Hon vill däremot att frågan om övertagande av de anställda ska ingå i förhandlingarna med de företag som lämnar anbud i upphandlingen. Men hur tungt villkoren för de Swebusanställda ska väga i förhandlingen kan hon inte svara på idag.

– En förhandling innehåller alltid ett batteri av olika saker som ska vägas mot varandra, säger Anéa Elfving.

I Söderhamn och Hudiksvall har man nyligen avslutat upphandlingen av stadsbussarna. Där tog en ny operatör över vilket innebar att de anställda sades upp och de som ville fick söka jobb hos den nya operatören.

– Vissa som har jobbat som busschaufför i 25 år har fått lämna in ansökningar och gå på anställningsintervju för att få tillbaka sitt jobb. Det är kränkande. Vi jobbar för att kommunen och X-Trafik ska skriva in kravet på att överta personalen i upphandlingen av stadsbussarna i Gävle, säger Mona Thoresson, ombudsman på fackförbundet Kommunal.

Men i Gävle ser det just nu ut att råda politisk enighet om att detta krav inte ska skrivas in i upphandlingsunderlaget. Däremot vill politikerna ställa ett antal krav på miljö och säkerhetsområdet. Det handlar bland annat om hur stor andel av bussarna som ska drivas med hjälp av förnyelsebar energi.

Enligt riktlinjer från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik ska 40 procent av busstrafiken ske med hjälp av förnyelsebar energi 2012 och 90 procent 2020. Detta vill politikerna ska gälla även för busstrafiken i Gävle. Kraven i avtalet kommer också på något sätt att vara kopplade till den biogasproduktion som planeras i Gävle och väntas vara igång 2014.

– Avtalet måste formuleras så att det finns en klausul som innebär att när Gävle har sin biogasanläggning klar så ska stadsbussarna drivas med den biogas som produceras där, säger Inger Schörling, MP, vice ordförande i tekniska nämnden.

Politikerna diskuterar också att ställa krav på alkolås och klimatanläggningar i alla bussar och att alla bussar ska ha högtalare med hållplatsutrop.