Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Buzzadorerna - testar och informerar om nya varor

Vi litar mer på vad våra kompisar säger än på reklam.
Detta faktum har såklart fött en affärsidé.
Helena Engström och Carolin Forsberg är buzzadorer.
De driver kampanjer för nya varor med sina vänner och kollegor som målgrupp.

Annons

Företaget Buzzador har en affärsidé som kallas mun till mun-marknadsföring. I en tid när vi översköljs av reklambudskap var vi än vänder oss, och har lärt oss att stå emot de flesta greppen, är det här något relativt nytt. Nämligen att reklamen kommer från din egen kompis.

Vi träffas i Helena Engströms radhus i Bomhus. På bordet står ett paket margarin. Lätta med mjölksyrakultur som ska vara bra för magen. Det är en kampanj som pågår just nu.

Både Helena Engström och Carolin Forsberg har fått varsin låda margarin. Med leveransen kommer en liten instruktion om hur de ska ”buzza” produkten som det kallas.

– Det står till exempel att vi gärna kan ta med ett paket och ställa i kylen på jobbet, och att vi kan sätta upp den här, säger Carolin Forsberg och håller upp en Lätta-kylskåpsmagnet.

De understryker båda två att de inte på något sätt måste tala väl om produkten.

– Jag försöker alltid att vara neutral, säger Helena Engström.

– De som anlitar oss vill ju veta vad de vi buzzar tycker. De som jag har gett Lättan till tycker ju inte att det är någon bra produkt, säger Carolin Forsberg.

I varje kampanj finns krav. Ett visst antal människor ska tycka till om produkten. Deras åsikter ska samlas ihop och rapporteras tillbaka till Buzzador. Men som sagt, något tvång på att man ska vara okritisk ambassadör för produkterna finns inte.

Både Helena Engström och Carolin Forsberg tycker att det är viktigt att berätta för vänner och kollegor hur det kommer sig att de plötsligt kan komma med godispåsar, tablettaskar eller andra bjudprodukter.

– De flesta vet om vad jag gör och jag berättar alltid att ”det här är en produkt jag buzzar. Det enda jag vill är att ni säger vad ni tycker om den”. Kommer man med gratis godis blir folk för det mesta jätteglada, säger hon.

Hur stor påverkan har då dessa reklam-kampanjer?

– Det man själv tycker är bra fortsätter man ju prata om även efter kampanjtiden. På det viset fungerar det ju, säger Carolin Forsberg och tar banansmoothies på flaska som exempel.

– Det buzzade jag på väldigt många barn, skrattar hon.

– Sedan ska man inte underskatta att folk blir vänligt inställda till gratisprodukter, säger Helena Engström.

Det finns ungefär 100 000 registrerade buzzadorer i Sverige. Enligt Buzzador har de tillsammans en räckvidd på 1,6 miljoner människor.

De som vill bli buzzadorer får uppge detaljerade uppgifter om sig själva, som sko- och klädstorlek, intressen, yrke, ålder och familjesituation och handplockas därefter till olika kampanjer dit de själva anmält intresse att vara med.

Känner man att man inte kan representera en produkt tackar man nej. I andra fall kan det hända att uppdragsgivaren, företaget som står bakom buzzningen, har specifika krav på buzzadorerna.

– När de sökte folk som skulle buzza ett lyxigt kaffe fick man bland annat svara på frågan vilken kaffebryggare man hade. Om man hade Moccamaster, perkolator eller ”någon enklare”. Det svarade jag och fick inte vara med, säger Helena Engström.

Dessutom har hon tackat nej till att prova olika tjänster.

”Lönen” består av varuprover och poäng, som i sin tur ger förtur till buzzning av mer attraktiva varor.

Helena Engströms sambo, som också är buzzador, fick till exempel behålla den rakapparat han provat och demonstrerat för tio personer.

Bland de företag som anlitat Buzzador märks Kraft, Nestlé, Kronfågel och Wasabröd. Alltså välkända stora företag som vill ge lite draghjälp åt nya produkter i sitt sortiment.

– Det här är ju ett billigare sätt att göra det på än att ge Blondinbella 100 papp för att skriva om deras grejer på sin blogg, säger Carolin Forsberg.

Målgruppen är troligen ungefär densamma. Ungdomar och unga vuxna. Köpsugna storkonsumenter. Och förstås barnfamiljer.