Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bygg dubbelspår på hela Ostkustbanan i stället för dyra höghastighetståg

Innan vi bygger dyra höghastighetsjärnväg för resor mellan storstäderna måste tågen vi har i dag fungera bättre. Höghastighetståg är kostsamma och har redan nu dömer regeringens egen expertmyndighet ut förslaget som olönsamt. Därför säger Liberalerna nej till att lägga över 200 miljarder på att bygga höghastighetsjärnväg. Vi vill i stället få den vardagsnära pendlingen att fungera, skriver Per-Åke Fredriksson.

Bara priset för att bygga och underhålla järnvägen innebär en utslagen kostnad på över 1 000 kronor per resa under järnvägens livslängd. Det görs över 600 000 resor med tåg varje dag i Sverige; de allra flesta resor är korta och vardagsnära. Sveriges pendlingsstråk behöver investeringar för att fungera.

Att lägga stora skattemedel på olönsamma höghastighetsjärnvägar mellan de tre storstäderna är inte rätt väg att ta.

Vi ser redan nu hur höghastighetstågen tvingar undan andra nödvändiga infrastrukturinvesteringar.

I stället för att lösa problem med förseningar och göra investeringar för vardagspendlaren har regeringen hållit samtal om höghastighetstågen, och det utan att ens redovisa hur de över 200 miljarderna ska betalas. Trots att samtalen nu har pausats vill regeringen återuppta dem direkt efter valet.

Liberalerna i Gävleborg anser att regeringen ska skrota samtalen om höghastighetståg. Vi vill istället ha förhandlingar om hur vi kan få Sveriges pendling att fungera här och nu. I stället för att bygga dyra järnvägar mellan våra tre storstäder vill Liberalerna i Gävleborg bygga dubbelspår på hela Ostkustbanan och förstärka driftsäkerheten längst hela spåret från Stockholm till Sundsvall.

Att genomföra dessa investeringar skulle hjälpa vårt län att växa och bredda arbetsmarknaden. Men i sin nationella infrastrukturplan har regeringen valt bort dessa nödvändiga satsningar för att i stället förhandla om höghastighetsjärnvägen. Det är att svika Gävleborg och övriga Norrland att i stället fortsätta subventionera Stockholm, Göteborg och Malmö.

Liberalerna i Gävleborg går till skillnad från Socialdemokraterna och Miljöpartiet till val på att bygga dubbelspår i hela Ostkustbanan. När regeringspartierna föreslår att 200 miljarder läggs på resor mellan tre storstäder föreslår vi satsningar här i Gävleborg.

Per-Åke Fredriksson, L

länsordförande Gävleborg och riksdagskandidat

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel