Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den dåliga smakens revansch

Disneyfigurer, ölglas prydda med bystdrottningar, skyltdockor och påskägg från 60-talet är hårdvaluta på andrahandsmarknaden. Intresset för kitsch bara ökar och det som av somliga betraktats som dålig smak har fått sin upprättelse.

Annons
Kitsch är ett begrepp som kommer från tyskan. Det betyder skräp, men definitionen beror helt klart på vem som gör den. Kitsch handlar ofta om saker som är lite överdekorerade i förhållande till det måttfulla och designade. Någon som gillar kitsch säger att det är dålig smak med stil. God smak med glimten i ögat är ett annat förslag.
- Jag letar efter lekfullhet och karaktär när jag köper in mina saker. Begreppet kitsch har breddats, säger Liz "Smulan" Clefberg, antik- och kuriosahandlare.
Kitschen har också blivit mer accepterad. Till och med i tjusiga inredningsmagasin har kitsch fått sin givna plats och kitschiga prylar säljer bättre än någonsin.
- Det har nästan blivit accepterat god smak i vissa kretsar. Vilken civiliserad människa i vilket civiliserat hem som helst kan blanda in sin galenskap i hemmet.

Det Liz Clefberg menar med kitsch är ofta färgglada 50- och 60-talsprylar. Exempelvis plasttallrikar, plastapelsiner, en orangemönstrad badrumsmatta i originalförpackning eller en gammal skyltdocka. De som köper skyltdockor använder dem ofta som skulpturer i bokhyllan eller fönstret. Somliga klär en docka i sexiga underkläder och har i sovrummet eller för att förvara halsband på i badrummet, en vapensamlare klär sin docka i combatkläder. Att inreda med kitsch tror Liz Clefberg handlar om humor. Folk vill ha kul.
- Det ser jag på alla som samlar på udda saker, de söker efter leken och barnsligheten. Somliga saker kan fylla funktionen att de blir samtalsämne vid middagen. Och det är väl bra om någon sak kan skapa dialog.
Liz Clefberg säger att hon ofta kan känna igen en kitschköpare på långt håll.
- Många storstadsungdomar med lite modsfrisyr kan jag säga på en gång att de kommer att gilla mina grejer,
Fast det har blivit svårare. Även vissa äldre börjar titta efter lite annorlunda prylar.
- Många vill ändå blanda in lite galenskap i det civiliserade. En dag kom det en tant till mig som ville köpa något kitschigt till sitt barnbarn och då blir man lite förvånad. Så har det inte varit tidigare.
För tio år sedan upplevde Liz Clefberg att många äldre fnös och vände på klacken när de såg vad hon hade för prylar med sig till antikmässorna. I dag har det blivit ovanligt. Även om många antiksnobbar kan höja lite på ögonbrynen. Kanske är det extra svårt med kitsch i Sverige som har en tradition av ren, ljus nordisk design.

- Det finns något i Sverige som kallas "den goda smaken" och där hör inte kitsch hemma alls. Samtidigt kan det vara en fördel för mig eftersom det är lättare att nischa sig på kitsch här än i till exempel orientaliska länder där det finns kitschiga prylar överallt.
Liz Clefbergs affärsidé handlar inte egentligen om att bara sälja kitsch. Firmanamnet L. C. Kitsch tog hon för att avdramatisera sin antikhandlartitel som skulle vara alltför missvisande med tanke på det sortiment hon har. När Liz Clefberg åker på antikmässor runt om i landet och visar sitt utbud, vill hon ha något för alla. På hennes hyllor blandar hon som hon tycker. Det är också så Liz Clefberg tycker att man ska göra i sina hem. Hon tycker dessutom att det är tecken på bra smak att ha lite tokroliga pinaler hemma.
- Det tyder på att man lagt in lite känsla och lust i hemmet. Dålig smak är för mig den köpta smaken. Den som man kan köpa sig till genom att inreda hela sitt hem med massproducerade saker från ett och samma ställe.

Helena E Källgren/PM

Mer läsning

Annons