Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frukta inte nya trender

Annons
Det blir en vår i år också.Formex-mässan i Stockholm pågår just nu och därär vårtecknen påtagliga.

Slottsträdgården Ulriksdal har satt prägelpå mässentrén och ända in i pressrummetsamsas små pärlhyacinter i skålar med granatäpplen.

Trenden är tydlig. Frukt, grönt och blommor blandastill fantasifulla bordsuppsatser eller stora rumsdekorationer.Hos Interflora balanserar gula apelsiner på gröna bambuspröt.En kul trend just därför att vem som helst kan varamed och leka utan att det kostar.

Leken med rot- och andra frukter syns redan i dukningarnai entrén. Titta på "Barockt" som Sam Stigsson dukatupp. En pumpa - eller squash - planterad i en vanlig blomkrukaslingrar grönt över bordet och sträcker sig moten färdig frukt. De härliga ljusstakarna med snäckformationerhar Sam Stigsson gjort i betong liksom de små hararna somhåller till under bordet.

Skira gardiner

Kålrabbi på gröna tallrikar, väggvaserså stora att hela blomman ryms i dem, oväntade konstellationersom skuren rödkål som ger stadga åt en rosa ginstkvisti en genomskinlig vas. Ibland blir det trams, ibland härligtoch vackert.

Skira gardiner som släpper igenom vårljuset ären annan tydlig trend på mässan. Stel organza med trycktaeller broderade blommor syntes i flera montrar.

Lätta gardiner med vitt tryck på hittar vi ocksåhos Konsthantverkarnas avdelning där GävleföretagetSE Form ställer ut. Eva Österberg och Sara Nyberg Wallnersuttryck är sparsmakade. De visar förutom den vita textilenen stol i laminat och textiltryck i kudde. Det är deras förstamässa och de har inte tagit med sig fler alster frånateljén i Vävaren i Strömsbro.

- Vi förstår inte att en del har med sig massorav samma saker här på mässan. Ingenting säljsju här! säger de.

Uttrycken och intrycken skiftar rejält på den härmässan, där affärsinnehavare gör sina beställningarav vad de tror att vi vill köpa.

Ingen smakpolis

Massverkan är ett sätt, att bombarderaåskådaren med intryck. Det extremt avskalade skyltningen,ett annat, mindre förekommande. Mässan har ambitioneratt verkligen bidra till kvalitet och skönhet. Pris delastill exempel ut till bästa monter. Men ingen utsållninggörs, alla som vill får visa sina produkter påden här marknaden stor som åtskilliga gavlerinkar.Och smakpolisen, som säkert skulle ropa på livstidsfängelse inför en del montrar, är inte inbjuden.Det är bra. För mycket "god smak" kan i längdenvara lika tröttande som keramiktroll.

Mer läsning

Annons