Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mäklare – lika mycket service som försäljning

/

Mäklaryrket är stressigt, handlar mycket om att prata i telefon och flänga hit och dit. För Malin Hagberg på Svensk Fastighetsförmedling är det vardagsmat. GD har följt henne en vanlig dag på jobbet.

– Det är fantastiskt att verkligen få göra sitt bästa för att tillgodose allas behov, och det är en stor del av sitt privatliv som kunderna lägger i mina händer i sitt livs kanske största affär.

Annons

– En av köparna valde att dra sig ur innan budgivningen startade och den andra bjuder 350 000, hur känns det för dig?

Det är fredag förmiddag klockan 10.00 och Malin Hagberg stirrar på sin dataskärm med sitt headset i öronen. Budgivning pågår. 350 000 kronor är 45 000 kronor under utgångspris.

– Vad vill ni sälja den för, hur har ni resonerat?

Säljaren föreslår 375 000. Köparen kan tänka sig att höja till 365 000. Säljaren accepterar budet, och affären avslutas. Malin har hela tiden ringt fram och tillbaka och medlat.

Det är inte ovanligt att budgivningen i dag börjar strax under utgångspris. Utbudet av lägenheter ökar, och det sätts ofta högre utgångspriser nu än för bara ett år sedan.

– Alla objekt säljs fortfarande, men ibland tar det lite längre tid. Hittills har bara en enda kund hört av sig till mig och dragit sig ur en affär på grund av oro för att aktiemarknaden. Men samtidigt är räntorna låga, och det är bra för de allra flesta lånar ju pengar för att köpa en bostad, så allt beror lite på hur man ser det.

På Svensk Fastighetsförmedling i Gävle jobbar i dag åtta mäklare. Antalet har fördubblats sedan 1998. Malin och två andra jobbar enbart med bostadsrätter, fem jobbar med villor och andra typer av fastigheter. Ibland hör vissa kunder av sig och vill ha en särskild mäklare som de till exempel blivit tipsad om av vänner och bekanta. Ibland är vilka objekt som tilldelas vilken mäklare helt slumpmässigt, och beror enbart på vem som råkar få samtalet vidarekopplat till sig.

Hela tiden möter en mäklare människor i olika skeenden i livet. Det är inte alltid ett nytt toppjobb eller närhet till barnens nya skola som gör att man flyttar. Ibland kan tunga saker som skilsmässor och dödsfall ligga bakom.

– Mitt jobb handlar minst lika mycket som service som om försäljning, säger Malin Hagberg.

Antalet objekt som en mäklare har hand om samtidigt varierar, oftast mellan 15 och 20. Försäljningen av bostadsrätter flödar jämt under året, medan betydligt fler villaägare väljer att sälja sina hus sommartid när trädgårdar och annat kan visas upp från sin bästa sida.

Klockan är 11.30 och det är dags för den första av Malins två lunchvisningar: en tvårummare på 55 kvadratmeter på Byggmästargatan i centrala Gävle med utsikt mot Boulognerskogen.

Det är dåligt med tidsmarginaler, så det gäller att vara effektiv. Malin kommer småspringande över innegården med en visningsskylt i ena handen och telefonen i den andra.

– Jag hann precis med att ringa och fråga en bostadsrättsförening om vem som var tvungen att stå på kontraktet. Sonen som ska bo i den nyinköpta lägenheten måste stå med som delägare. Att bara hans mamma gör det är inte okej.

Vädret är perfekt. Trots att solen skiner och lägenheten är varm tänder Malin ett par ljus. Hon ilar sedan snabbt iväg över vardagsrumsgolvet och öppnar balkongdörren på glänt.

– Det viktigaste inför en visning är egentligen bara att allt är undanplockat, men det är roligt att komma in i en lägenhet och känna att någon bor här. Det ska vara någons hem och inte alltför sterilt, säger Malin.

Att anlita stylingfirmor för att styla om hemmet innan visning och försäljning är en trend som kom för några år sedan – kanske dock främst i storstäderna. Enligt Malin Hagberg är det inte så vanligt att det sker i Gävle. Däremot får kunderna alltid med sig information om vad de ska tänka på inför visningen, och Malin ser alltid till att tända upp lägenheten och ibland kanske även köpa lite snittblommor.

En halvtimme senare ska nästa bostadsrätt visas på Söder i Gävle. Malin berättar att säljarna till de båda lägenheterna är ett par som nu valt att köpa hus och flytta ihop.

– Är det här första eller andra visningen, undrar en av intressenterna.

– Andra, jag hade en i onsdags också, svarar Malin.

Varje bostadsaffär börjar i stort sett på torsdagseftermiddagar när Svensk Fastighetsförmedling mailar över sina bostadsannonser till tidningarna i Gävle. Då hamnar alla objekt ute på internetsajten Hemnet, och trycks sedan i tidningen till tisdagen veckan därpå.

– På senare tid har bostadsannonser på internet blivit allt vanligare, men det händer fortfarande att många äldre kommer på visningar med tidningsannonsen urklippt i handen, berättar Malin.

Mäklaren följer sedan hela affären. Från det första mötet där någon hör av sig och vill få hjälp med att sälja sin bostad, tills kontraktet med köpare är underskrivet och allt är färdigt på banken. Däremellan jobbar mäklarna med marknadsföring, visning och budgivning. Att gå igenom hela processen tar vanligtvis inte längre än två till fyra veckor.

– Ibland känner jag direkt efter det första mötet om en lägenhet kommer att bli lätt eller svår att sälja. Men trots att jag jobbat 23 år i branschen har jag fel ibland. Ibland förstår jag inte hur en lägenhet kan budas upp så mycket i pris eller att ingen verkar vilja köpa en fin lägenhet som jag från början trodde skulle bli populär.

Resekataloger och bostadsannonser har en sak gemensamt. Båda säljer drömmar. Lite överdrift tycks ibland höra till, och det finns en del klyschiga uttryck som förekommer mer eller mindre ofta objektsbeskrivningarna. ”För den händige” innebär till exempel alltid ett visst renoveringsbehov.

– Det är mäklarassistenterna som utformar objektsbeskrivningen med foton och uppställning, men det är jag som utformar beskrivningen i samråd med säljaren. Det blir allt vanligare att anlita proffsfotografer för att ta bilder också. Det är ingenting vi mäklare gör själva, säger Malin.

Malins kalender är sällan annat än fullbokad. Hon kan styra sina arbetstider själv, ibland blir det så mycket som 60 timmar i veckan. Hon tror inte alls att det omöjligt att mäklare hör till de yrkesgrupper där det är vanligast att bränna ut sig. Stressen och ansvaret kan göra mäklaryrket tufft för många.

– Det är stressigt, men kul. Jag är en energisk person som trivs med många järn i elden. Det är viktigt att hela tiden kunna ha många bollar i luften samtidigt, och till exempel hålla alla löften om att ringa tillbaka till alla kunder man lovat.

Kundkontakten är hennes drivkraft. Malin Hagberg trivs med att hitta lösningar åt människor. Hon gillar att den ena dagen på jobbet sällan är den andra lik, och att man aldrig kan bli fullärd i yrket. Det finns alltid saker att utveckla, berättar Malin innan hon packar ihop sina saker och går på lunch. I eftermiddag väntar ytterligare telefonsamtal och kontraktskrivning.

Mer läsning

Annons