Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Canon EOS 500D - Främst för filmentusiasten

Nya Canon Eos 500D är en väldigt bra kamera.

Annons
Nya Canon Eos 500D är en väldigt bra kamera. Men måste du inte ha filmfunktion är det frågan om 500D är rätt Canon för dig.


Varje år uppdaterar Canon sitt flaggskepp i konsumentklassen. Det började med eos 300d. Med 350d fann Canon rätt formfaktor och sedan har det tuffat på med 400D, 450D och nu 500D.

Ingen modell förutom de två första har varit revolutionerande utan det har mest handlat om att förfina konceptet och alltid ha den modernaste kameran i fotobutiken.

Därför är kamerahuset i 500D likt 450D, men Canon har klämt in det senaste: HD-filmning, högupplöst skärm och sensor på 15 megapixel. Därmed slår kameran de flesta konkurrenterna om man kollar in specifikationerna.
Både du och jag vet att det är vanskligt att döma en kamera utifrån specifikationerna. Låt oss gå igenom vad som blivit bättre och om något rent av blivit sämre.

Fler pixlar
Vi tycker att sensorn i eos 450D är en av Canons mest lyckade. Den ger högupplösta bilder som är väldigt rena. Det är svårt att skilja bilder från eos 450D från Nikons 12 megapixelmodeller som vi håller som de bästa bland kameror med aps-c-sensorer.

Tydligen tycker Canons marknadsavdelning att det är viktigt att slå Nikon på fingrarna med fler pixlar. Därför har de stoppat in sen-sorn från eos 50D. Upp till iso 1600 är det inget problem, men högre upp på iso-skalan tror vi att sensorn från eos 450D hade givit renare bilder.

Eftersom eos 450D är spärrad till iso 1600 medan eos 500D sträcker sig ända till iso 12 800 blir jämförelsen hypotetisk. Med iso 12 800 slår Canon Nikon på fingrarna med ett exponeringssteg, om man nu ska jämföra specifikationer.

iso 12 800 går att använda även om detalj-återgivningen tar en del stryk. Man kan säga att den verkliga upplösningen sjunker. Någon ful utsmetningseffekt är det inte frågan om, men bruset känns lite smutsigt.

Det är bra att Canon inte längre spärrar sina konsumentkameror till iso 1 600, men det hade kanske blivit ännu bättre med 450D-sensorn.

Bra skärm
Skärmen i eos 450D var på 3 tum, men på tok för lågupplöst. Nu har Canon satsat på samma fina skärm som i eos 50D och 5D Mark II. Troligen är det samma underleverantör som Nikon, Sony och Pentax anlitar.

Upplösningen ligger nu på 920 000 bildpunkter och bilden återges skarpt och utan överdrivna kontraster. Man får en god uppfattning om bildens kvalitet.

Är det flera som samsas bakom skärmen för att titta på bilder så går det bra eftersom skärmen har mycket generös betraktningsvinkel.
Menysystemet är likt 450d men några småförbättringar har gjorts. Men Canon är konservativ i överkant. Visserligen visas olika ikoner bak på skärmen om man byter motivprogram, men varför inte gå längre och använda exempelbilder och ha ännu tydligare grafisk visning av olika inställningar. Det blir lätt obegriplig text och siffror för nybörjare.

Varför inte ta efter Nikon och införa en frågeknapp som förklarar varje funktion?

I minsta laget för många

Det finns säkert en anledning till att Canon håller kvar vid sitt lilla kamerahus i generation efter generation. Det finns en hel del familjefotografer över hela världen som vill ha en liten och lätt kamera.
Men det finns också en massa hobbyfotografer som vill kunna greppa ordentligt om sin kamera och som hellre lägger pengar på bra objektiv i stället för att köpa en större eos 50D.

Jag tycker att Canon borde ha två olika storlekar på sina kameror i konsumentklassen. För mig är det oskönt att hålla om eos 500D även om jag använder det lätta paketobjektivet.
Det finns i alla fall ett rejält batterigrepp för den som vill biffa till sin kamera. Eftersom 500D bygger på 450D är det samma grepp som till 450D och 1000d.

Funktioner från 50D
Utsidan är nästan oförändrad från 450D, men under skalet har det hänt lite mer. Serietagningsförmågan har sjunkit obetydligt från 3,5 bilder per sekund till 3,4. I verkligheten är det inte ens säkert att denna skillnad finns eftersom Canon inte alltid tidigare angivit bildfrekvensen vid 1/500s som övriga tillverkare.
Bufferten har däremot förättrats rejält och 500D kan ta 170 jpg-bilder eller 9 bilder i råformat i en serie.

Det har också tillkommit en del funktioner från eos 50d som korrigering av vinjettering, eller periferbelysning som Canon så kryptiskt beskriver det. I kameran finns data om hur ungefär 25 olika Canonobjektiv vinjetterar.

Nytt är också möjligheten att styra brusreducer-ingen vid höga iso och «Auto ljuskorrigering». Någon större effekt av den här funktionen har vi inte kunnat se. Enligt Canon ska det vara bra om man fotograferar en person med ett fönster som bakgrund.
En del har trott att det rör sig om skugglättning likt Nikons d-lighting, men det rör det sig alltså inte om.

Precis som eos 450D finns högdagerprioritet vilket innebär att kameran underexponerar med ett exponeringssteg och sedan lyfter skugg- och mellantoner. Vid kontrastrika motiv går det att se skillnader i detaljåtergivningen i de allra ljusaste partierna, men någon påtaglig effekt är det inte fråga om.

Säkerhetsförskjutning saknas

En briljant funktion som Canon introducerade i T90 redan 1986 är «Safety Shift» – «Säkerhetsförskjutning» på svenska. Denna funktion finns i de dyrare modellerna från Canon men borde verkligen finnas i alla modeller.
Funktionen korrigerar automatiskt slutartiden vid tidsstyrd bländarautomatik (Tv) om den största bländaren inte räcker till för att ge korrekt exponering. Man undviker således oavsiktligt underexponerade bilder. Funktionen gäller även omvänt om det är för ljust för den minsta bländaren. Även i Av-läget kan funktionen rädda en bild som annars skulle bli felexponerad.
Varför Canon inte vill sätta in denna nyttiga funktion i sina konsumentkameror är obegripligt.

Numera har Canon auto-iso men funktionen är fortfarande oraffinerad. Varför kan man inte få styra över funktionen så som Nikon tillåter? Det är kanske inte önskvärt att kameran väljer bländare 1,4 innan den går upp till högre iso. Att kunna ställa in inom vilka bländar- och tidsintervall funktionen ska arbeta tycker jag vore en välkommen förbättring till kommande modeller.

Fyra autofokusvarianter
EOS 450D var en av de första kamerorna på marknaden som erbjöd autofokus i skärmsökarläge. Man kunde välja mellan snabb autofokus (då fälldes spegeln upp en kort stund för att autofokussensorn skulle kunna ställa skärpan) eller autofokus med bildsensorn så som på en kompaktkamera. Då gick skärpeinställningen inte lika snabbt, men man kunde välja att ställa in skärpan var som helst i bilden.
500D har båda dessa autofokusvarianter men även ansiktsigenkännande autofokus. Vi är inte helt imponerade av funktionen, men den är i alla fall inte långsammare än på en vanlig kompaktkamera.
Tillsammans med den vanliga autofokusen med den optiska sökaren ger det kameran fyra autofokusvarianter.

Canon hade gärna fått kosta på den konventionella autofokusen mer. Det är bara mittpunkten av de nio autofokuspunkterna som är av korstyp. För en kamera med så här pass väl tilltagen prislapp är det underkänt.
Mittpunkten missar ytterst sällan skärpan, men de övriga autofokuspunkterna kan i vissa lägen upplevas som något osäkra.
Paketobjektivet ef-s 18-55/3,5-5,6 IS ger en något seg skärpeinställning. Sätter man på ett objektiv med USM-motor blir fokushastigheten påtagligt snabbare. Detta blir särskilt påtagligt om man filmar med kameran.

Autofokus vid filmning
Till skillnad mot Nikon D90, D5000 och Canon Eos 5D mark II kan Eos 500D ställa in skärpan under filmning. Det kan dock upplevas som störande så man bör om möjligt ställa skärpan mellan filmklippen.
Canon anger att eos 500D har samma komprimering och filmformat som eos 5d mark ii. Det innebär dock inte att man får samma fina skarpa bildkvalitet som med 5D Mark II.

Vi har provat att filma i olika ljusförhållanden med flera av Canons bästa objektiv och genomgående visar det sig att 500D inte ger samma skärpa i filmerna som 5D Mark II.
Canon bekräftar att  filmkvaliteten i 500D inte är i klass med 5D Mark II och menar att man inte kan förvänta sig det. De talar inte om vad den direkta anledningen är utan skriver att det kan finnas flera olika variabler som skiljer vid filmtillfället.

Vi tror att förklaringen ligger i att 500D har en enklare och mindre processorkrävande hantering av signalerna från sensorn. Troligen sitter det en billigare processor med lägre kapacitet i 500D än i 5D Mark II.
Jämför med Nikon D90 är skillnaderna i filmkvalitet små.

Vi rekommenderar att filma i 720p i stället för 1080p. En anledning är att kameran filmar med 20 bilder per sekund i 1080p och 30 bilder per sekund i 720p. Det gör att rörelser blir mindre ryckiga i 720p.
En annan anledning är att skillnaden i verklig upplösning är minimal. Sist men inte minst tar 720p-filmerna upp mindre plats på minneskortet, 222 mb per sekund mot 330 mb/s.
Canon har tyvärr snålat och lägger inte med någon HDMI-kabel med kameran. Däremot följer det med en analog videokabel som antagligen färre har nytta av.

Bildkvalitet

Sensorn kommer från eos 50D och bildkvaliteten är i det närmaste identisk. Det innebär att kameran är en av de bästa på marknaden men rår inte på Nikons dx-sensor på 12 megapixel som ger renare bilder vid höga iso. Canon är mycket duktiga på brusreducering och med en sensor med lägre brus hade resultatet blivit fantastiskt.
15 megapixel kräver bra objektiv, stativ och låga iso för att komma till sin rätt. Den verkliga upplösningen ligger ofta lägre.

Slutsats
Är det värt några tusen extra för en större skärm, högre iso och hd-filmning? Canon eos 500D är en mycket bra och kompetent kamera som knappt saknar något som en familjefotograf vill ha. Men föregångaren eos 450D är väldigt lik och fungerar lika bra för de flesta.


/Magnus Fröderberg