Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Carola Hansson berättar om pappas flicka

Hon skrev en av förra årets mest hyllade romaner och Augustprisnominerades. Nu kommer Carola Hansson till Gävle för att berätta om Masja, dotter till Lev Tolstoj.

Lev Tolstojs inledning till ”Anna Karenina” dyker upp i tankarna under läsningen av Carola Hanssons ”Masja”: ”Alla lyckliga familjer liknar varandra, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt särskilda sätt."

Med den väldiga romanen avslutar hon sin trilogi – triptyk som förlaget kallar den – om familjen Tolstoj. Redan 1994 kom ”Andrej”, om sonens stormiga relation den kända författarfadern, och i ”Med ett namn som mitt” från 2005 skildrades sonsonens liv som migrant i Amerika.

Masja är Lev Tolstojs kära dotter, en pappas flicka som får rollen som hans privatsekreterare och förtrogna. Hon får en plats vid hans fötter jämte de andra lärjungarna. De har ett kärleksfullt förhållande, även om allt är på hans villkor. Tonen sätts redan när hon föds och han förkunnar att hon är ett ”mycket klokt och mycket fult” barn.

Även om trilogin har tre andra familjemedlemmar som huvudpersoner, är det Lev Tolstoj själv som tronar i bakgrunden, hela tiden beredd att kliva in och ta berättelsens syre.

– Hon är starkt bunden till sin far, hon lever i ett otroligt patriarkalt samhälle och i en patriarkal familj. Ändå tycker jag att hon är en förvånansvärt självständig person som gör sina egna val, sa Carola Hansson i en intervju med TT i samband med att boken gavs ut.

Carola Hansson skriver om livet på godset Jasnaja Poljana, där Masja ser årstiderna komma och gå, hukande i fruktan för grälen mellan föräldrarna (som inte sällan innebär att någon av dem flyr hemmet) och den sociala omvälvning i Ryssland som ligger som ett bakgrundsbrus. Sorgen är ständigt beredd att slå klorna i henne, som när hennes syskon dör i späd ålder. Hon förälskar sig i faderns adepter, men den stränga Tolstoj kväver snabbt dessa ungdomliga svärmerier. Hon lever under tyranniet av hans nycker och bestämda åsikter.

Romanens tema är Masjas försök att hitta sig själv, vem hon är, med en så dominerande fader. Hon dör ung och hennes liv kantas av sjukdom och bedrövelser. Ändå skriver Carola Hansson fram ett ljus i hennes liv.

Formen är mycket rysk, inte bara i bokens tjocklek (över 500 sidor) utan också i det formellt hållna språket med långa, vindlande meningar och miljöbeskrivningar som tillåts svälla ut.

”Resultatet är en verkligt stor och mångskiktad romanupplevelse. Det är först när man stöter på en sådan som man blir påmind om hur sällsynt det är”, skriver kritikern Annina Rabe i Expressen.

”Masja” skrivs i en allt mer populär genre de senaste åren, där verkliga människor blir romangestalter. De kan ha varit döda länge, som när Joyce Carol Oates skrev en fiktionaliserad version av Marilyn Monroes liv, eller de kan vara samtida med oss, som i Bengt Ohlssons ”Rekviem för John Cummings”. Carola Hansson och hennes eget sökande efter Masjas historia blir en del av berättelsen.

Vilka friheter kan en författare ta med en verklig människas liv? En fråga som någon kanske kan ställa under frågestunden när Carola Hansson nu besöker Gävle.

.

Fotnot: Carola Hansson kommer till Gävle slott 10/5, inbjuden av Humanistiska förbundet och Gävle biblioteks vänner.

*

Läs mer: Hitta alla artiklar från GD Kultur här

Läs mer: Missa inte det senaste – följ GD Kultur på Facebook