Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cigarettpaket ser ut som godis

GÄVLEVid årsskiftet lanserades cigarettmärket Elixyr i Sverige.

Annons
Paketet är färgglatt med glansiga bokstäver och skulle bättre smälta in i godishyllan än bland de andra cigarettpaketen. Dessutom ligger priset tio kronor under normalpriset på cigaretter.

Statens Folkhälsoinstitut har starkt kritiserat Elixyr och sagt att det inte finns något annat cigarettmärke som lika cyniskt vänder sig till ungdomar genom både pris och design.

Gefle Dagblad pratade med några tobakshandlare och en del rökande tonåringar.
Bland de sex tobakshandlarna i centrala Gävle var det bara en som sålde Elixyr.

- Jo, de går åt rätt mycket, säger Iman Poya som står bakom kassan. Men inte till så många ungdomar som jag trodde att det skulle bli.

Hellre små paket
Enligt honom köper unga rökare hellre små paket av de traditionella märkena som kostar en femma mindre än Elixyr.

Elina Stenberg på Klöver Ess säger att många frågar efter billiga cigaretter.
- Men inte efter just det märket, säger hon. Vilka som frågar? Mycket utlänningar och unga tjejer.

Vid fontänen på Rådhusplatsen sitter Alexander Larsson, 15 år, tillsammans med Emma Hedqvist, 16 år.

- De där är inte speciellt goda, säger Alexander Larsson och pekar på GD:s Elixyrpaket. De har en sursöt smak. Men jag kan röka dem om det inte finns nåt annat. Paketet ser ju lite barnsligt ut, men det spelar ingen roll.

- De funkar väl, säger Emma Hedqvist. Jag tycker att de är goda.

På Café Oden sitter flera tonåringar och bolmar. De som GD pratar med vill inte vara med med namn. En 15-årig tjej säger att de flesta av hennes kompisar röker Elixyr eftersom det är billigt, men att hon själv gillar Prince bättre. En 17-årig kille säger att Elixyr smakar för mycket "light" för att han ska gilla dem. Däremot har han sett en del som är i hans ålder och yngre som burit på det godisliknande paketet.

- Man måste ju testa sig fram för att hitta det rätta märket, säger han.

Olika angreppspunkter
Elixyr vänder sig till ungdomar som ännu inte röker, enligt Monica Uddenfeldt, överläkare på Samhällsmedicin Gävleborg, som arbetar med tobaksfrågor och är kritisk till det billiga cigarettmärket. Samtidigt tycker hon att årsskiftets lansering av Elixyr sporrar henne i hennes arbete.

- För att skapa en tobaksfri miljö kring ungdomar är det viktigt att många samverkar, säger Monica Uddenfeldt. Det räcker inte att enbart undervisa om rökningens faror.

- I skolan finns det så många fler verktyg som inte utnyttjas, säger hon. Rökning kan vara en miljö- och hälsoskyddsfråga, eller en arbetsmiljöfråga. Ligger det cigarettfimpar på trappan upp till skolan? Det är viktigt att få en bild av var ungdomarna vistas och vilka aktörer som finns i deras närhet för att kunna utnyttja olika angreppspunkter.

MARIAM NARAGHI