Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Crawla dig i form!

/
  • Det bästa med crawlträning, precis som all annan simträning, är att den tränar hela kroppen och i synnerhet ryggmusklerna.                                                                                                                                                        Foto: Aleksandr Markin/Shutterstock

Bröstsim är något som flertalet svenskar behärskar, eftersom svenska simklubbar enligt tradition har lärt ut detta som första simsätt genom åren.

Annons

Sämre har det varit med crawlkunskaperna. På senare år har det dock pratats mer om crawl, att det är lättare att lära sig och att det är det minst ansträngande simsättet per distansenhet. Flera simskolor har därför gått över till att lära ut detta till barn, precis som man gör i många andra länder – däribland stora simnationer som USA och Australien.

Men vi vuxna då som aldrig fått chansen att lära oss att crawla? Vi som simmar bröstsim i en sådan där maklig takt fram och tillbaka i bassängen medan vi sneglar nyfiket på den crawlande elitmotionären bredvid.

Här får vi tips av Lars Frölander – en av Sveriges mest framgångsrika simmare genom tiderna – om hur vi kan crawla på bästa sätt.

– Crawl är det snabbaste simsättet och det vi elitsimmare tränar mest, oavsett vilka grenar vi tävlar i. Det är energisnålt i förhållande till fart eftersom man paddlar med en jämn kraft med armarna utan att behöva gå upp med överkroppen under varje simtag, till skillnad från både bröstsim och fjärilsim, säger Lars Frölander.

Vid de senare grenarna använder man dessutom benmusklerna mer. Vid crawl sparkar man upp och ned med benen, vilket inte är lika ansträngande.

Armtaget i crawl består av två moment: Själva draget och återföringen av armen ovanför vattenytan. I början av draget sträcker man fram armen så långt fram man kan utan att spänna den för mycket. För att få bra kraft ska armbågen vara lite böjd.

– Viktigt är också att komma så långt bak som möjligt med armen innan man kommer upp med den igen mot benet. Många kommer upp med armen för tidigt, redan vid höften, då blir armrörelsen för kort, säger Lars Frölander.

Ett annat vanligt fel som han ser att motionssimmare gör är att de ligger för platt på magen. Tanken är att man ska få med sig så mycket vatten som möjligt per armtag och då krävs det rotation i kroppen. Man ska alltså pendla från höger till vänster för varje simtag.

Andningen, i sin tur, sker genom att man vrider huvudet åt sidan på samma gång som man lyfter armen ur vattnet. Ansiktet ska följa med axeln uppåt, så att munnen kommer precis över vattenytan.

När man crawlar är det lätt hänt att benen sjunker ned och det ser ut som man sitter och cyklar i vattnet. Vilket ökar vattenmotståndet betydligt och man tappar fart.

– Ofta beror det på att man är svag i bålen eller att man håller upp huvudet. Huvudet ska hållas ner och blicken ska riktas mot bottnen av bassängen.

En annan anledning till att benen sjunker är att man helt enkelt böjer för mycket på dem. Lars Frölander tycker att man ska prova att träna med en flytplatta för att avhjälpa detta. Armarna läggs på plattan så att man kan fokusera enbart på benen.

– Man ska tänka att man sträcker ut benen helt och sparkar med dem upp och ned utan att böja i knäleden. Då brukar man få till en lagom böjning.

Minna Tunberger/TT Spektra

Mer läsning

Annons