Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför är "Tårtan" en av Gävles framgångsrikaste krögare

Restaurangen Helt Enkelt har omsatt 170 miljoner kronor sedan starten 2001.
Ekonomiskt pekar formkurvan fortsatt uppåt.
– Det gäller att inte bli blasé, säger delägaren Tommy Vestby.

Annons

Det är en något motvillig intervjuperson som slår sig ned vid ett av fönsterborden som vetter ut mot Norra Kungsgatan. Att lyfta fram egna framgångar är inget som ligger för Tommy "Tårtan" Vestby.

– Det har gått jättebra, peppar, peppar. Folk förstår väl det, men jag vet inte om det är något jag vill prata om, säger han.

Läs även: Här är Gävles krogkungar

Tommy Vestby och Beata Källman slog upp dörrarna till sin gemensamma krog Helt Enkelt första gången 2001. Sedan dess har restaurangen ökat sin omsättning varje år, bortsett från en marginell tillbakagång under 2010.

Frågan är vad som gör att stället år efter år lockar besökare.

– Vi har sagt från början att det ska vara som när man bjuder hem gäster. Man vill visa ett fint hem, att de ska få god mat, något att dricka och att de ska ha trevligt. Krångligare än så har det egentligen inte varit, säger Tommy Vestby.

Krogen har enligt honom hållit samma röda tråd sedan starten, med vissa små förändringar. De anställda som har varit med länge ser också till att föra "Helt Enkelt-andan" vidare till de nya som kommer in i personalgruppen. Totalt är de runt 30 personer varav en dryg tredjedel har heltidsanställning och resten jobbar deltid eller timmar.

Själv jobbar Tommy Vestby tre till fyra kvällar i veckan på restaurangen – både bakom bardisken och som serveringspersonal. Gör han ett dåligt jobb får han höra det av kollegorna.

– Jag tror många tappar ödmjukheten om det går bra i fyra, fem år. Man slår sig för bröstet och tänker "Vi har ju folk ändå". Det är mänskligt. Man blir lite lat, tar genvägar och gör liksom inte jobbet klart. Eftersom så många jobbat här länge så piskar vi varandra. När jag jobbar och serverar och inte sköter mitt jobb så säger de åt mig.

Även som ung arbetade han i restaurangsvängen, men då mer för att det hade lite rockstjärnestatus. När han blickar tillbaka inser Tommy Vestby att han kanske inte alltid satte gästerna först. I dag – som restaurangägare – förstår han vikten av god service bättre och försöker att se alla gäster lika mycket, oavsett om det är personer han känner eller förstagångsbesökare.

– Det är en mysig restaurang, men vi kan ju göra den mysigare och krydda den, till exempel bara genom att sträcka ut handen och säga "Tack för att du kom hit" när de lämnar stället. Det finns så jävla mycket restauranger här så att man ska vara glad att de vill komma hit, säger han.

Krogbranschen har genom åren haft rykte om sig att rymma en hel del svarta pengar, men Tommy Vestbys bild är att merparten av Gävles krögare sköter sig. Han välkomnar besök både från socialtjänsten och Skatteverket och har själv åkt på en kontrollavgift vid ett tillfälle år 2012. Skatteverkets handläggare noterade då att kunderna inte erbjöds kvitton i garderoben eller baren, även fast köpen slogs in ordentligt i kassaregistret.

– De kollar att det är ordning och reda i lokalen, att det inte är för berusade personer eller minderåriga här och att alla skrivit in sig i personalliggaren, säger Tommy Vestby.

Men just reglerna kring överservering tål att diskuteras, menar han.

– Överservering är ett relativt begrepp. Det kan hända ganska mycket på en drink, säger han.

Som krögare finns det dock ingen poäng med att ha för fulla gäster.

– Vi har ett litet ställe och har ingen glädje av att ha 150 stycken här som inte kan dricka. Vi vill ju sälja och sen vill vi att det ska vara trevligt. Man vill inte få ett rykte om att det är ett fylleslag.

Genom åren har de två ägarna kunnat plocka ut en hel del pengar i vinst, men enligt Tommy Vestby betyder inte det att han kan lägga barhandduken på hyllan.

– Det kanske ser mycket ut, men sen är det ju skatt... Det är inte så att man kan dra sig tillbaka och bli golfproffs.

Läs även: Följ hela artikelserien här