Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför behövs en ny bostadspolitik

I juni 2016 strandade riksdagens bostadssamtal. Två år senare har vi facit: Kraftigt växande befolkning, stor bostadsbrist och en sjunkande byggtakt. Betydelsen av en blocköverskridande bostadspolitik måste lyftas fram under valrörelsen, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier och Anders Hansson, Sveriges Byggindustrier Gävleborg. 

Bostadspolitiken har tre huvuduppgifter: Upprätthålla en hög och jämn byggtakt, skapa långsiktighet kring hushållens finansiering och möjliggöra social rörlighet. Sveriges Byggindustriers medlemsföretag vill inget hellre än att fortsätta investera i samhällsbygget.

Därför presenterar vi ett antal punkter för en bättre bostadspolitik – som säkrar jobben, ger skattekraft till välfärden och möjliggör för fler att kliva över tröskeln till ett eget hem.

Förtydligat förbud mot kommunala särkrav. Kommuner har sedan 2015 inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Ändå ställer många kommuner egna krav på tekniska egenskaper, bland annat i samband med markanvisningar. För att vi ska kunna bygga mer kostnadseffektivt krävs förtydliganden i lagen.

Transparent marktilldelning. Kommunerna hanterar marktilldelning olika, vilket skapar lokalt avgränsade byggmarknader. Detta försvårar för aktörer att konkurrera i flera kommuner. En mer transparent process skulle bidra till att sänka byggkostnaderna.

Översyn av kreditrestriktioner. De senaste åren har flera kreditrestriktioner lagts på varandra. Det handlar om bolånetak, flera amorteringskrav och skärpta kvar-att-leva-på kalkyler. Dessa har införts i rask takt utan en politisk helhetsbedömning. Bolånetaket har t ex spelat ut sin roll efter att amorteringskravet skärptes.

Subventionerat bospar. Trösklarna till första bostaden måste sänkas. För att snabbare kunna träda in på den ägda bostadsmarknaden bör förstagångsköpare ges skattelättnad för sparande, innebärande att en del av sparandet är avdragsgillt.

Hyrköp som ny upplåtelseform. Hyrköp erbjuder en väg från hyrt till ägt boende för den som vid tillträde saknar kapital. Modellen innebär att viss del av hyran är destinerad till att bli en del av egen insats, och ger möjlighet att köpa bostaden till ett förutbestämt pris vid en senare tidpunkt

Förändrad fastighetsavgift. Det är för billigt att bo och för dyrt att flytta. För att öka rörligheten i befintligt bestånd bör den kommunala fastighetsavgiften höjas. En höjning måste dock ske med stor försiktighet för att inte skapa ett kraftigt prisfall på bostäder. 

Sänkt reavinstbeskattning. Sverige har idag långt högre transaktionskostnader vid flytt än övriga OECD-länder. Kapitalvinstbeskattningen leder till inlåsningseffekter och att beståndet inte nyttjas optimalt. Inlåsningar skapar också ett effektivt hinder mot ökad nyproduktion av bostäder, eftersom denna behöver fungerande flyttkedjor.

Inom tio år har Sverige 11 miljoner invånare. Kommande mandatperiod måste bostadsproduktionen, etableringen av unga och nyanlända och integrationen klaras av samtidigt. Därför behöver bostadspolitiken utgå ifrån behoven hos dem som i dag är längst ifrån ett eget hem.

Catharina Elmsäter-Svärd

vd för Sveriges Byggindustrier

Anders Hansson

Sveriges Byggindustrier Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel