Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför vill hamnen riva Villa Sjötorp – spåret ska gå rakt in i huset: "Annars blir det ett monument för dumhet"

/
  • Villa Sjötorp står i vägen för det planerade järnvägsspåret. (Bilden är ett montage)
  • – Jag kan väl ha respekt och förståelse för de som tycker att huset är värt att bevara. Men jag är vd för Gävle hamn och ska i första hand se till hamnens bästa, säger Fredrik Svanbom.

Gävle hamns planerade järnvägsspår ska gå rakt in i farstukvisten på Villa Sjötorp. Ett alternativ är att kröka spåret lite.
– Men vem kan uppleva husets kulturvärden med ett järnvägsspår så nära inpå? Då får det väl bli ett monument för dumhet, säger hamnchefen Fredrik Svanbom.

Annons

Se i TV-inslaget ovan hur järnvägsspåret ska dras.

Om bara en dryg vecka var det meningen att Villa Sjötorps öde skulle avgöras. Men nu har ärendet åter flyttats fram, till den 20 april. Då ska kommunens samhällsbyggnadsnämnd ta ställning till det kommunala bolaget Gävle hamns ansökan om att få riva den gamla sommarvillan, byggd 1864 som ett franskt lustslott.

In i det sista går debatten varm. På måndagskvällen anordnar MP, som motsatt sig rivningen, en öppen hearing om Villa Sjötorp. Medverkar gör bland annat hamnen, länsmuseet och länsstyrelsen.

Läs mer: Så var temakvällen om Villa Sjötorp – Ekenberg kommenterar

Både länsmuseet och länsstyrelsen har i yttranden till kommunen framhållit byggnadens kulturhistoriska värden och att det skulle innebära en "påtaglig skada" på riksintresset för kulturmiljövård om huset rivs. Länsmuseet bedömer att Villa Sjötorp uppfyller kriterierna för att byggnadsminnesförklaras, något som hembygdsföreningen Gävle Gille också har ansökt om hos länsstyrelsen.

Läs mer: Villa Sjötorp fallfärdig? Inte alls! Nu vill Ulrika rädda den unika pärlan

En majoritet av partierna i kommunstyrelsen har däremot inget emot att Villa Sjötorp rivs.

– Huset river snart sig självt, sa ordföranden Inger Källgren Sawela, M, när politikerna nyligen ställde sig bakom sitt yttrande till samhällsbyggnadsnämnden.

Kommunstyrelsen menar att hamnens utveckling måste gå i första hand med tanke på dess allt större betydelse för regionen och Mälardalsområdet.

Men hur stort hot utgör då egentligen Villa Sjötorp mot hamnens utveckling? GD åkte dit och kollade. Tomten upptar bara omkring en procent av det totala område som hamnen förfogar över i dag och planerar att växa med kommande år. Villan ligger i ett skogsområde strax öster om hamnens stuffningsmagasin. En järnväg som kommer västerifrån, över Näringen, leder in i magasinet på den ena sidan och ut en bit på den andra där rälsen slutar.

– Vi lossar gods från tågen inne i magasinet, till exempel plåt och stål från SSAB i Borlänge. Men tågen är långa, vilket gör att vi i dag måste dela dem och köra in halva åt gången. Det optimala vore om vi kunde trycka in hela tågen, men då behöver vi mer räls på baksidan än vi har i dag, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle hamn.

Rälsen skulle då behöva gå rakt in i Villa Sjötorp. Ett alternativ är att kröka spåret något så att huset skonas.

– Men det innebär att spåret kommer att ligga i direkt anslutning till Villa Sjötorp. Vad är då syftet med att bevara byggnaden? Vem kan uppleva husets kulturvärden med ett järnvägsspår så nära inpå? undrar Fredrik Svanbom.

Men är det så krångligt att dela tågen då?

– Nej, det är inget krångligt alls. Men det kostar tid och pengar för våra kunder.

Hur mycket tid och pengar?

– 30-40 minuter extra per tåg. Jag kan inte säga vad det blir i pengar. Men det kräver ju lok och personal.

Hur många tåg handlar det om?

– I dag är det ett eller två per dag. Men vi hoppas att godsvolymerna via järnväg ska öka i framtiden.

Det är bland annat därför som järnvägsspåret över Näringen till Fredriksskans ska elektrifieras. Det ska vara klart år 2020.

Går det inte att förlänga magasinet åt andra hållet?

– Då är det jättestora investeringar på mellan 10 och 40 miljoner kronor. Att förlänga spåret kostar max någon miljon, säger Fredrik Svanbom.

Användningsområdet för Villa Sjötorp är begränsat redan i dag eftersom det ligger vid ett industriområde, menar han.

– Du kan inte bo i huset, inte ha det som sommarstuga eller bed and breakfast. Det finns inte någon detaljplan som stödjer något annat än möjligtvis kontor.

Kontor har Gävle hamn redan på ytor som är betydligt större än Villa Sjötorp. Personalen vill inte sitta uppdelad. Några andra företag har inte nappat på kontorsidén.

Redan 2010 ansökte hamnen om rivningslov för villan, men ansökan drogs tillbaka för att kommunen skulle utreda en flytt av huset. Efter att utredningen presenterades har inget hänt. Förra året ansökte hamnen på nytt om rivningslov. Men enligt Fredrik Svanbom behöver det inte utesluta en flytt.

– Vi har fortskridande diskussioner med tre-fyra intressenter som vill flytta huset för egna medel och bygga upp det på annat ställe. Men det förutsätter att vi får riva huset först. Vi är beredda att bekosta det och riva huset varsamt så att det går att bygga upp igen, säger han.

Han vill inte avslöja vilka intressenterna är, men bedömer dem som "seriöst intresserade".

– Det är inget självändamål för oss att riva huset och lägga det på brännhögen. Absolut inte.

Men varför har ni inte varit tydligare med det i så fall?

– Det har vi sagt hela tiden, att finns det någon som är intresserad av att ta tillvara huset och flytta det så kommer vi att vara behjälpliga. Det är därför vi tog tillbaka rivningsansökan 2010, säger Fredrik Svanbom.

Samtidigt påpekar han att det är billigare att bygga ett nytt, liknande hus.

– Att flytta huset och rusta upp det så att man kan bo i det har beräknats kosta 12-14 miljoner. Där kan jag rent spontant känna att "Vem vill göra det?". Man utgår alltid från hur man själv skulle göra, och jag skulle inte göra det. Men alla är vi olika tack och lov, säger han.

Både länsmuseet och länsstyrelsen anklagar Gävle hamn för att åsidosätta sitt lagliga ansvar att vårda och underhålla huset. Något som Fredrik Svanbom inte förnekar.

– Så är det väl delvis och anledningen är att vi haft för avsikt att riva huset, säger han.

Den som bryter mot plan- och bygglagen kan åläggas att betala vite. Men det bygger på att kommunen kräver det.

– Det är en konsekvens vi får ta i så fall. Vi har fått information om att kommunen fått in en anmälan, men det är drygt ett år sedan. De har inte krävt någon åtgärd eller så, säger Fredrik Svanbom.

Känner ni inget ansvar för att underhålla huset?

– Inte i dagsläget.

Tror du inte att det kan upplevas som provocerande?

– Det kan det säkert göra, men det har inte varit syftet. Vi har försökt begränsa skadorna på huset genom att spika för dörrar och fönster så att inte folk kan ta sig in och det regnar in, säger Fredrik Svanbom.

Hur turerna kring Villa Sjötorp kommer att sluta törs han inte sia om. Om nämnden skulle neka rivningslov överväger hamnen att överklaga.

– Annars får vi ta vårt fulla ansvar för att huset ska stå kvar. Då måste vi renovera och underhålla det. Men vi har fortfarande inte hittat något användningsområde för huset så då får det väl bli ett monument för dumhet, säger Fredrik Svanbom.

Läs mer:

Kommunstyrelsen har sagt sitt: "Riv Villa Sjötorp"

Byggnadskonsulten: "Obegripligt varför inte Villa Sjötorp får vara kvar"

De tar strid för Villa Sjötorp efter nya rivningsplaner

Villa Sjötorps öde sprids över världen