Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De yngsta behöver mer än pekböcker

/

Annons

Bredda barnens boklåda. Även de allra minsta vill och behöver ha mer än pekböcker.

– Redan i riktigt tidig ålder är det viktigt med böcker med innehåll; en början, en handling och ett slut. Pekböcker eller böcker som handlar om Nalle, som är gul och har blå byxor, passerar de förbi ganska snabbt. De är mer kompetenta än så, säger hon.

Elisabeth Björklund har studerat och videofilmat barn mellan ett och ett halvt år och tre år på en förskola under 20 månader.

– Varför inte titta på de allra yngsta? tänkte jag. Det är ingen som har studerat så små barns litteracitet tidigare i Sverige. Vad håller de egentligen på med när det gäller läs- och skrivaktiviteter, litteracitet, allt som kan kopplas till skrift eller tecken? säger hon.

Avhandlingen, som hon disputerade med den 9 januari vid Göteborgs universitet, heter ”Att erövra litteracitet. Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan”. Hon väljer ordet litteracitet för att hon inte vill begränsa sig enbart till begreppet läs- och skrivutveckling.

– Jag vill vidga begreppet språkutveckling. Det handlar inte bara om att läsa och skriva, att koda av text. Det handlar också om ett samspel mellan läsande, skrivande och berättande, vilket innehåll barnens kommunikation har.

Resultatet visar att barnen är mer kompetenta än vi har förstått. Även om barnen inte kan läsa i meningen att koda av text ser de sig själva som läsare och berättare. Barnens förhållande till böcker handlar om mer än att bara bläddra och titta på bilder.

– Vuxna säger ibland att barnen låtsasläser eller leker att de läser trots att vi inte säger att de låtsaspratar när de börjar prata. Men barnen själva uttrycker att de faktiskt läser, inte att de leker eller låtsas. De kan säga ”jag läser” eller ”det står här” och de kan dra med fingret från vänster till höger, säger hon.

Litteraciteten är dels barnens berättande, dels läsande och skrivande, alternativt ritande. Att utforska språket handlar om mer än bokstäver och ord. Att barn har tillgång till böcker tidigt är viktigt.

– Barn gör medvetna val av böcker. De är ofta mer intresserade av böcker med ett komplicerat innehåll, böcker med rikt illustrerande bilder. Det tycks också finnas en överenskommelse mellan barn om vad böckerna faktiskt innehåller. Det blir sällan konflikter om det.

Hon tror att vi vuxna ibland tycker att vi läser mycket med barnen än vad vi faktiskt gör.

– På förskolor kan man ofta få höra att ”O ja, vi läser jättemycket med barnen; en gång om dan.” Men ofta sker den läsningen i samband med sovstunden när barnen sover. Det blir ingen riktig läsning.

Hon säger att barn behöver bli bekräftade som läsare och berättare av vuxna.

– Sen är det svårt att säga vad som stannar kvar av vad de lär sig, men jag tror att det kanske gör det lite lättare för barnen.

Exempel på bra böcker för de minsta tycker hon att Gunilla Bergströms böcker om Alfons Åberg är. Böcker med en tydlig berättelse, där det händer saker är bra. Det behöver inte vara böcker som är socialrealistiska eller har ett modernt språk.

– På 60- och 70-talet var det ju mycket så, det var böcker om ”Sprätten på toaletten” och sånt. Men det behöver inte alls vara så för att barn ska förstå, det gör de ändå. Barn tycker om gamla sagor och Elsa Beskows böcker till exempel. De lär sig ganska snabbt att förstå skillnader i språket till exempel.

Hon skrattar när hon får frågan om vi inte bara kan hoppa över pekböckerna helt och hållet.

– Nja, det vet jag inte om jag vågar säga. De fyller väl kanske nån funktion...

Att ett barn tidigt har tillgång till böcker med större innehåll har tveklöst betydelse för dess utveckling och litteracitet.

– Självklart. Och de behöver samtalet kring läsning. Jag tror att man redan tidigt kan ta tag i mer komplicerade böcker. Jag tror att barnen är sugna på det.

”Redan i riktigt tidig ålder är det viktigt med böcker med innehåll; en början, en handling och ett slut. Pekböcker eller böcker som handlar om Nalle, som är gul och har blå byxor, passerar de förbi ganska snabbt. De är mer kompetenta än så.”

Mer läsning

Annons