Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bildelning är framtiden – men staten glömmer nästan hela Sverige

Klimatfrågan förändrar samhället. Det mesta tyder på att vi behöver resa mycket i framtiden som i dag, exempelvis för jobb, utbildning och umgänge, det gäller särskilt utanför städerna där det i allmänhet finns en välutvecklad kollektivtrafik. Men vi vill inte att resandet ska ske på bekostnad av klimatet, skriver Anders Trollsås, Frans Hällestrand och Anders Parment.

Mycket måste därför ändras när det bilåkandet. Vi kommer fortfarande att behöva bil, men kanske inte kommer använda den på samma sätt överallt.

Utanför storstäderna är tillgång till en egen bil livsnödvändig. Men i storstäderna med sina tunnelbanor och spårvagnar är läget ett annat. När dessa städer växer behöver antalet bilar per invånare minska för att hantera bristen på utrymme. Det innebär att samma bil behöver användas av fler. Det är bildelning.

Bildelning finns redan i dag, både i små och stora städer, i form av hyrbilar. Verksamheten växer något snabbare än de flesta andra branscher, vilket är ett tecken på att många är beroende av at kunna förflytta sig.

En hyrbil används de flesta av dygnets timmar, i jämförelse med en privatägd bil som bara används någon enstaka timme per dygn. Hyrbilar har en nyttjandegrad som ligger stabilt mellan 65 och 70 procent.

Hyrbilen är därför en bra lösning, både i storstäder där det inte finns plats om alla ska ha en egen bil och utanför städerna, där även de som inte kan eller vill ha egen bil behöver tillgång till flexibel mobilitet.

Ibland ser man inte det som redan finns. Regeringen vill ha nya lösningar för att minska antalet privatbilar i storstäderna. Nyligen presenterades den statliga utredningen Motorfordonspooler i syfte att gynna så kallade bilpoolstjänster.

Utredningen slår fast att det finns ett stort behov av bildelning och att ökad bildelning har en viktig roll att spela i omställningen till ett hållbart samhälle. Men utredningens förslag är otydligt på vissa punkter och förslaget behöver följas en fördjupad diskussion om hur bildelningen ska växa, inte bara bilpoolerna.

Vi anser att inom bildelning ingår biluthyrning, bilpooler och samåkningstjänster samt annat som hjälper människor att transportera sig. Flera bilpoolsföretag har försökt att etablera sig på den svenska storstadsmarknaden under senaste åren, men har haft svårt att driva verksamheten uthålligt på grund av svag lönsamhet.

Samtidigt har bildelning genom traditionell biluthyrning haft en stadig tillväxt, såväl i storstäder som i mindre kommuner. Biluthyrningen i Sverige finns i hela landet och har över 40 000 bilar. Bilpool finns i dag bara i Stockholm och Göteborg.

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna tycks ha bestämt sig för att bilpooler är trendigt och ska gynnas. Men inte biluthyrning. Om bildelning genom hyrbilar missgynnas bromsar det omställningen mot ett mer hållbart samhälle och minskar tillgången till prisvärd mobilitet, särskilt utanför storstäderna.

Det innebär också ännu en gång att storstäder gynnas på bekostnad av sådant som förbättrar levnadsvillkoren utanför städerna.

En fundamental förutsättning för att människorna ska våga gå över från bilägande till bildelning är att de känner sig fullt säkra på att deras transportbehov kan lösas på annat sätt, antingen med kollektivtrafik eller med bildelningstjänster. I framtidens städer är utbudet av flera bildelningstjänster en självklarhet för att vi ska ha en smartare mobilitet som tillgodoser allas behov.

Vi förstår att dessa politiker egentligen har en god övergripande ambition att stimulera bildelning och underlätta att leva utan att äga en egen bil. Men vi tror inte att lagförslaget löser lönsamhetsproblemen hos bilpoolsföretagen, och inget tyder på att de kommer att göra bildelning tillgänglig utanför stora städer.

Det ser nämligen likadant ut i de flesta länder: bilpooler gör förluster och många lägger ner, de finns bara i storstäder. Sverige har här en unik situation med biluthyrning som tillhandahålls dels av både svenska och internationella biluthyrare, men också av drivmedelsstationer som ger tillgång till hyrbil i alla landets 289 kommuner.

Mobilitet för alla – på ett hållbart sätt. Biluthyrning är ekonomiskt hållbar – flertalet biluthyrare har drivits lönsamt i flera decennier –, miljömässigt hållbar med nya fordon, senaste reningstekniken och en stor och växande andel miljöfordon. Organisation och logistik fungerar väl och priserna är ofta förmånliga, vilket kommer konsumenter till nytta.

Statens utredning glömmer bort nästan hela Sverige, men gynnar inte ens storstäderna. Den bör ses som ett diskussionsinlägg istället för ett färdigt förslag. Inriktningen att öka bildelningen är bra, men uppnås bäst om alla former av bildelning släpps fram – i hela Sverige.

Anders Trollsås

VD Biluthyrarna Sverige

Frans Hällestrand

ordförande Biluthyrarna Sverige

Anders Parment

ek.dr., Stockholms universitet, forskar om mobilitet och smarta städer

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel