Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Dags att sluta använda bilisterna på landsbygden som kassako

När riksdagen röstade om drivmedelsskatterna bevisades vilka partier och riksdagsledamöter som inser att de svenska bilisterna och landsbygdens invånare är överbeskattade. Dagens regeringsunderlag (S, MP, C och L) tillhör inte dem. skriver Lars Beckman och Jan Ericson, M.

Centerpartiets företrädare runt om i landet försöker med konststycket att få en skattehöjning på drivmedel att se ut som en sänkning. Men att en skattehöjning blir mindre än planerat innebär inte att skatten sänks! Vid årsskiftet höjdes skatten på bensin och diesel, alldeles oavsett vad Centerpartiets företrädare påstår. Den sänktes inte.

C kunde valt en annan väg. Man kunde röstat på vår riksdagsmotion om att sänka drivmedelsskatterna med en krona per liter. Det hade inneburit en återställning av regeringens extra skattehöjningar på drivmedel under de senaste fem åren.

Tyvärr fick inte vår motion riksdagens stöd. C valde att rösta för en skattehöjning.

Vi moderater har visat i vår budget att det hade gått utmärkt att finansiera en skattesänkning på drivmedel om man prioriterat rätt saker i statens budget. Vi effektiviserar och lägger ned myndigheter och justerar ned biståndet mot FN:s rekommenderade mål. Vi säger nej till meningslösa byggsubventioner, ineffektiv klimatpolitik, friår, ”familjevecka” och elcykelpremier. Vi stramar upp migrations- och integrationspolitiken, inför bidragstak, kvalificering för nyanlända i bidragssystemen och inför villkor i försörjningsstödet.

Vi avskaffar även ränteavdragen för lån utan säkerhet, exempelvis kreditkort och sms-lån. Allt detta ger oss utrymme att satsa mer på välfärd och sjukvård, kommunerna, polisen och rättsväsendet, att sänka skatter för alla löntagare och pensionärer och alltså sänka skatten på drivmedel med en krona.

Samtidigt har vi större överskott i statsfinanserna än regeringen och stödpartierna. Skattebelastningarna på landsbygden ökar ständigt. Drivmedelsskatterna är bara en del. Skillnaden mellan M budget och C, L, MP, S regeringsbudget för ett åkeri är cirka 80 000 kronor per år och fordon  i ökade drivmedelskostnader. Det är en ren straffbeskattning av den svenska landsbygden och försämrar självklart konkurrenskraften för det svenska näringslivet.

Vi ska bekämpa utsläpp – inte avstånd. Förutom de kraftigt ökade drivmedelsskatterna så höjer man även fordonsskatten kraftigt för personbilar och lätta lastbilar. Det är ytterligare en straffskatt på näringslivet och för alla oss som bor långt borta från Stockholms bekväma tunnelbanenät.

Det är dags att sluta använda Sveriges bilister och svensk landsbygd som kassako i statens budget. När riksdagen röstade om drivmedelsskatterna bevisades vilka partier och riksdagsledamöter som inser att de svenska bilisterna och landsbygdens invånare är överbeskattade. Dagens regeringsunderlag (S, MP, C och L) tillhör inte dem.

Lars Beckman, M

riksdagsledamot Gävleborg

Jan Ericson, M

riksdagsledamot Västra Götaland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel