Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Den typen av galen tillväxtpolitik går inte att kombinera med att uppnå Parisavtalet och rädda klimatet

Gävle hamn ska expandera kraftigt. Vi är oroliga för att det kommer att leda till ökade utsläpp och sämre hälsa för Gävleborna. I dag lördag ordnar vi en hearing för att pressa kommunen och hamnen om detta, skriver Per Olof Erikcson och Catrine Bulow från Naturskyddsföreningen Gävle.

Annons

Hans Wahlström med flera hamnpolitiker skriver i GD 22 november att sjöfarten kan lösa miljöproblemen i transportsektorn. Vi är inte övertygade. Båttrafik är visserligen energieffektivare än lastbilstransporter, men sjöfarten är inte styrd av samma hårda miljölagar. Ett mängd miljöproblem är kopplade till de ökade armador av fraktbåtar som trafikerar världshaven. Containerfartygen går på betydligt smutsigare bränsle och avgaserna från dessa gör att dödligheten i stora hamnstäder är högre än på andra platser enligt aktuell statistik.

Gävle hamn skall expandera kraftigt och vi har under ett halvår efterfrågat beräkningar på hur detta kommer att påverka utsläppen och Gävlebornas hälsa. Tyvärr har varken kommunen eller hamnen gett oss svar. Många debattörer talar också allmänt om ny teknik som ska komma utan att säga när och hur det ska ske.

Sjöfarten styrs delvis av internationella konventioner och av EU. Men Sverige och de olika hamnstäderna kan inte bara vänta på långsamma internationella förhandlingar. För Gävlebornas hälsa måste Gävle kommun och Gävle hamn göra vad de själva kan. En möjlighet är att Gävle Kommun förbjuder båtarna att ha sina dieselmotorer igång i hamnen, och kopplar upp dem mot el under den tid de är här. En annan är att begränsa lastbilstrafiken till och från båtarna genom smidiga järnvägslösningar.

Debattörerna hyllar den kraftiga tillväxten av båttrafiken i världen med en uppgift om att den skall öka med 64 % på några årtionden. Den typen av galen tillväxtpolitik går inte att kombinera med att uppnå Parisavtalet och rädda klimatet. Vi kan inte fortsätta med slit och släng av datorer, kläder, bilar, mat, prylar och vi behöver inte importera ännu mer långväga ifrån. Mindre konsumtion och mer lokal produktion är nödvändig. Både långväga flyg, lastbilstrafik och sjöfart måste begränsas. Och den sjöfart som blir kvar ska skötas med nollutsläpp. Hur ska vi nå dit måste hamnen och kommunen kunna besvara på ett betydligt mer övertygande sätt än hittills.

Vi ser fram mot en het hearing på Silvanum i dag.

Per Olof Erickson

Catrine Bulow

Naturskyddsföreningen Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel