Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Det är i grund och botten väldigt enkelt – Sverige behöver mer järnväg

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Sverige och världen måste kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och minskningarna behöver ske snabbt och vara beständiga. Idag väljer allt fler människor tåget, men för att det framtida resandet ska vara hållbart behövs kraftfulla investeringar i nya stambanor. Att Moderaterna verkar vilja backa in i framtiden och så tydligt säger nej till höghastighetstågen är beklagligt, om än inte förvånande, skriver Emma Berginger och Karolina Skog, MP.

Annons

Svar till Moderaterna: Det är väl känt att dagens järnväg har nått kapacitetstaket. Många tåg blir fullbokade och det händer allt oftare att biljetterna är slut. Godstransporter får svårt att flytta över mer gods till järnväg.

Spåren är fulla och det går inte att få plats med fler tåg. Kapacitetsproblemen gör det både svårt att hantera störningar och att genomföra nödvändigt underhåll, med förseningar som följd. Svaret på kapacitetsbristen är i grund och botten väldigt enkelt – Sverige behöver mer järnväg.

Utan mer spår kommer regionala pendlare fortsätta drabbas av störningar. Det är tyvärr alltför dåligt känt att de största vinnarna på nya spår är just de som använder tåget för att komma till arbete och studier på delsträckor som Jönköping -Stockholm att det med snabba tåg på plats kommer att vara möjligt att bo kvar i Jönköping med omnejd och ta ett jobb i Göteborg.

Det finns en bred samsyn bland både politiker och experter i branschen om att mer järnväg behöver komma på plats. Moderaterna kan inte släppa ratten utan klamrar sig fast vid att elektrifiering skulle lösa alla problem.

För den som tar klimatomställningen på allvar är det uppenbart att det inte räcker. Vi måste få till mer energieffektiva transporter och för det behövs ny järnväg. Tåget är betydligt mer energieffektivt för alla typer av transporter, och de utsläpp som sker när spåren byggs hämtas in under en kort tid av järnvägens livslängd.

Enligt Trafikverkets beräkningar kan det ta så kort tid som fyra år innan klimatnyttan överstiger utsläppen under byggtiden. Även om det skulle ta något längre tid kommer järnvägen generera klimatnytta under hela sin över hundra år långa livslängd.

När ny järnväg ska byggas ska den självklart byggas för framtidens samhälle med moderna och snabba tåg. Genom riktiga höghastighetståg skapas helt nya förutsättningar för att resa på ett klimatsmart sätt. Det kommer konkurrera ut inrikesflygen i hela södra Sverige och göra det möjligt att flytta godset från farliga tunga lastbilar på landsväg till järnväg. Det är effektiv klimatpolitik. 

Investeringarna i höghastighetsbanorna behövs för klimatet, omställningen och samhällsutvecklingen. Precis som Moderaterna efterfrågar behöver vi en klimatpolitik som sänker utsläppen här och nu, men vi behöver också en politik som långsiktigt bygger för en hållbar framtid. 

När det kommer till kritan är investeringarna i höghastighetstågen en fråga om politiska värderingar. Ska vi investera för framtiden med modern teknik som vi vet ger resultat, eller ska vi fortsätta vara beroende av vägtransporter och flyg, som aldrig kommer nå samma energieffektivitet, trafiksäkerhet eller klimatnytta som tåget? Ska människor som vill ta ansvar kunna välja en resa utan utsläpp?

För oss gröna är svaret enkelt, och det borde det vara för alla som säger sig värna om miljön och klimatet. 

Emma Berginger, MP

trafikpolitisk talesperson

Karolina Skog, MP

ekonomiskpolitisk talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel