Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Det är viktigt att vårdpersonalen får återhämta sig mentalt

Det är viktigt att de som jobbar med vård och omsorg får en möjlighet att återhämta sig mentalt, skriver Joakim Westlund, C.

På inget vis är vardagen för en sjuksköterska eller ett vårdbiträde stressfri, vare sig det är en pandemi eller inte. För de som jobbar inom vård- och omsorgsyrken har de senaste månaderna inneburit stress och påfrestningar utöver det vanliga.

Många tvingas bära obekväma skyddsutrustningar som ger både skavsår och huvudvärk. Flera vanor och inarbetade rutiner sätts i rubbning och många blir i större utsträckning frånvarande från sina barn och anhöriga på grund av övertid och extrainsatta arbetspass.

Den 15 juni presenterade Centerpartiets tillförordnade partiledare Anders W Jonsson i sitt sommartal flera viktiga satsningar på stöd för vårdpersonal som jobbar med covid-patienter. Den psykiska återhämtningen är lika viktig som den fysiska.

Därför lanserar Centerpartiet flera satsningar på fysiska och digitala stödinsatser för medarbetare inom vård och omsorg som under rådande pandemi arbetat under extra stor arbetsbelastning och stress. Dessa bygger på tre huvudsakliga stödåtgärder.

Den första är krisstöd. Beroende på vilken kommun eller region man idag arbetar i finns en variation i stödet som erbjuds. Krisstödet ska finnas tillgängligt dygnet runt och personalen ska bemötas av personer med hög kompetens inom området.

Detta ska vara ett komplement till det redan befintliga krisstödet som regioner och kommunerna erbjuder. Centerpartiet ser gärna att det sker en nationell upphandling till detta och att stödet finns tillgängligt både fysiskt och digitalt.  

Den andra stödåtgärden är samtalsstöd. Tillgången till kontinuerligt samtalsstöd efterfrågades redan innan pandemins utbrott från medarbetare inom vård- och omsorg på flera håll.

De ökade arbetsbelastningarna och den ökade pressen på personal till följd av Coronakrisens har påvisat att behovet av detta har ökat ytterligare. Även detta ska kunna erbjudas både fysiskt och digitalt och kommer främst att fungera som ett stärkande komplement till den redan befintliga företagshälsovården.

Den tredje stödåtgärden är traumabehandling. För personalgrupper som under en lång tid jobbat på krisavtal där hög arbetsbelastning och nya miljöer kombinerat med långvarigt stresspåslag och inställda semestrar finns en ökad risk för värre stressproblem.

Dessa människor måste få den avlastning och det stöd som de behöver. I vissa fall kan sådana arbetsförhållanden leda till utmattningssyndrom, ångestproblematik och i värsta fall posttraumatisk stress. De medarbetare som bedöms ha dessa symptomet ska ges behandling för detta, antingen individuellt eller i grupp. Likt de två överstående stödåtgärderna ska även denna kunna erbjudas digitalt.

Samtliga av dessa åtgärder ska finnas tillgängliga för all personal som jobbar med covid-19-patienter. Därför är dessa satsningar på kris- och samtalsstöd viktiga för att tillsammans kunna stötta upp våra medarbetare inom vård och omsorg och driva svensk sjukvård framåt.

Joakim Westlund, C

ledamot hälso- sjukvårdsnämnden Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel