Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Digital vård kräver strukturförändring

En strukturförändring inom Region Gävleborg måste ske om hela den digitala vården ska bli användarvänlig och lätt tillgänglig för alla inblandade, såväl anställda som patienter, skriver Helena Englund, L.

Annons

Den digitala utvecklingen har gynnat Sverige som nation och även inom sjukvården, både det offentliga och det privata, driver på den digitala utvecklingen i sjukvården utan någon större hänsyn till de vårdpersonal och patienter som hamnar i ett digitalt utanförskap. Om regioner kräver att vårdpersonalen och patienter ska hantera ärenden och information digitalt ska dom också kunna räkna med en motprestation av regionen i form av utbildning och fortbildning i digital kompetens.

Digitaliseringen har gett oss tjänster som vi för tio år sedan bara kunde drömma om. Den suddar ut geografiska gränser och bjuder in till ökad dialog och tillgängligheten. Men digitaliseringens fördelar innebär också en alltmer komplex it–miljö i vardagen och en förändringsprocess för alla medborgare. Det finns många möjligheter.

Men en hel del områden som behöver redas ut innan svensk sjukvård till fullo kan hänge sig åt de nya teknikerna till exempel medicinska appar eller onlinebesök. I bästa fall kan vårdens digitalisering göra arbetet mer samskapande och spara både tid och pengar. Men det kan lika gärna gå åt andra hållet om inte teknikerna implementeras på rätt sätt. Vården har varit lite långsam med att integrera sådana möjligheter.

Det kräver att man förändrar sina arbetssätt, liksom med de flesta nya tekniker som ska in. Det är en mycket längre process än att säga: varsågod, här finns teknik. Det ställer stora krav på både användaren själv – patienter, familjer och närstående – och på vårdens förmåga att skapa system som gör att detta skapar största möjliga värde för alla parter.

Om patienter börjar använda olika sorters system så förmår inte vården atti ntegrera en massa olika varianter. Regionen måste vara med från början i framtagande med dess processer och affärsmodeller för hur det här ska gå till. Sist men inte minst måste även den data som skickas hanteras på rätt sätt.

Chefens primära fokus ligger ofta på förändringsledning under en begränsad period.

Men fungerar det när förändringen är permanent? Fokus bör i stället läggas på förankringsledning, tillgänglighet med målet att säkra en riktigt bra implementering av teknologi i vardagen- också efter projektperioden. Kort sagt är implementeringen en kontinuerlig process, som utvecklas i takt med att arbetsgången utvecklar sig med ny teknologi. Det krävs hela tiden justering och klara prioriteringar.

Region Gävleborg måste på allvar se över sin organisation, administration, regelverken, dom interna systemen och anpassa den digitala utvecklingen så personalen inte får en ännu svårare och stressigare arbetsmiljö än vad som är i dag.

Helena Englund, L

ledamot/gruppledare regionfullmäktige Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel