Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Gärna debatt om bussreklamen men utgå inte från egna påhittade uppgifter

Delar av den politiska oppositionen har på senaste tiden i media spridit uppgifter om att Region Gävleborg skulle ha förlorat 20 miljoner kronor på att ta bort reklamen på bussarna i Gävle. Siffran har oppositionen medgett att de själva räknat fram utifrån vad det kostar för en regional partiorganisation att köpa reklam i valtider, ett kreativt men helt oseriöst sätt att räkna, ,skriver Fredrik Åberg-Jönsson, V.

Varför inte bara fråga de som jobbat med avtalet, det vill säga våra tjänstepersoner på X-trafik? På senaste nämndssammanträdet gav X-trafik oss politiker fakta på bordet, de ekonomiska intäktstappet av att ta bort reklamen uppskattas till 0,4-1,1 miljoner kronor. Dessutom uppgav samtliga trafikföretag att reklamen inte skulle göra deras anbud billigare, det ger visserligen en liten intäkt men samtidigt kommer reklamen inte upp av sig själv.

Syftet med reklamstopp på bussarna är att göra det tydligt vilka som ansvarar för kollektivtrafiken -Region Gävleborg och X-trafik. Men även ge möjligt för egen information i större utsträckning som berör vår trafik eller verksamhet.

Gärna en debatt om politiska prioriteringar inom kollektivtrafiken och regionen i sin helhet, men då utifrån vad som är sant och inte egna påhittade uppgifter som inte stämmer.

Fredrik Åberg-Jönsson, V

ordförande i Hållbarhetsnämnden, Region Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel