Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Jättebra förslag om äldreombud – men ännu bättre är att vi redan har en sådan modell

För tandvården är ytterst viktig för äldre. Det håller vi verkligen med Hasse Backman, Helena Englund och Peter Nordebo om. Och, tro oss, vi ser det varje dag, skriver Ann-Christine Larsson Bolle, vd Folktandvården Gävleborg.

Annons

I ett debattinlägg i Gefle Dagblad föreslår Liberalerna i Gävle genom Hasse Backman, Helena Englund och Peter Nordebo att Folktandvården Gävleborg bör införa ett äldreombud, enligt en modell som Uppsala nu testar i ett projekt, för att inte äldre ska förlora kontakten med tandvården.

Det är jättebra att de engagerar sig. Ännu bättre är att Folktandvården Gävleborg redan har en sådan modell som vi bedömer som framgångsrik. Vi som arbetar med tandvård dagligen vet nämligen vilket lidande inte minst äldre kan drabbas av när de av olika anledningar förlorar kontakten med tandvården.

För drygt fem år sedan startade Folktandvården Gävleborg en Folkhälsofunktion. Den verkar bland annat för att det på varje allmäntandvårdsklinik ska finnas ett medicinskt resursteam. Resursteamen ansvarar för delar av omhändertagandet av äldre, multisjuka och funktionsvarierade samt är stöd för övriga medarbetare när det gäller dessa målgrupper. I det teamet fungerar en receptionist eller tandsköterska som det äldreombud som beskrivs i debattinlägget.

Vi har tydliga riktlinjer för det arbetet.

Om, till exempel, den äldre uteblir eller tackar nej sätts patienten upp på en lista för patienter som ”riskerar förlora kontakt”. Något patienten givetvis informeras om. En särskild samtalsmodell används för att dels motivera patienten till fortsatt tandvård, dels säkerställa att vi inte missar något i informationen.

Om patienten inte hör av sig kontaktar vi på telefon patienten eller anhörig igen efter tre månader.

Alla kontakter dokumenteras noga i journalen.

Vid samtalen med den äldre eller anhöriga informerar vi även om klinikens hjälpmedel, allt från hiss till lyftbälte, eftersom vi vet att själva situationen på kliniken kan vara ett problem för en del äldre.

Vi pratar om saker som eventuella mediciners påverkan, om behovet av fluor, om möjligheter till tandvårdsstöd.

Vi hör oss för om det finns svårigheter att ta sig till kliniken. Kanske behövs följeslagare eller sällskap?

Om patienten ändå avböjer erbjuder vi hembesök.

För tandvården är ytterst viktig för äldre. Det håller vi verkligen med Hasse Backman, Helena Englund och Peter Nordebo om. Och, tro oss, vi ser det varje dag.

De påtalar även sambandet dålig munhälsa och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är en viktig kunskap som kommit på senare år. Folktandvården Gävleborg bedriver därför genom vår specialisttandvård sedan flera år studier och forskning kring sambandet.

Sist men inte minst: Tandvården utvecklas. Det betyder att vi hela tiden förändrar och förbättrar våra rutiner för att göra det bättre för våra patienter – både unga och gamla.

Det lovar vi fortsätta med.

Ann-Christine Larsson Bolle

vd Folktandvården Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel