Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Majoriteten har tappat kontrollen över kollektivtrafiken

Medan vi moderater lägger verklighetsförankrade och kostnadsneutrala förslag (årskort till anställda) som underlättar för regionens medarbetare att ta bussen eller tåget till och från arbetet gör S, C, V och MP precis tvärtom, skriver Patrik Stenvard och Alexander Hägg, M.

Annons

Färre turer och dyrare biljettpriser är att vänta i kollektivtrafiken i Gävleborg. Den ansträngda ekonomin sägs vara orsaken. Hela sex busslinjer dras in helt och hållet och 36 linjer berörs av neddragningar i turtäthet. Exempelvis plockar man bort bussen mellan Axmar-Axmarbruk-Bergby samt Gävle-Sandbacka Park. Detta samtidigt som man chockhöjer priserna, exempelvis kommer det att kosta nästan 50 procent mer än i dag för de ungdomar som pendlar mellan Hofors och Falun.

I allt detta tackar region Gävleborg samtidigt nej till cirka 20 miljoner i intäkter när kollektivtrafiken nu blir reklamfri. Hållbarhetsnämnden går back och det uttalade målet är att fler ska åka kollektivt för miljöns skull. Hur dialogen gått i den (S)tyrande majoriteten kring detta går bara att fantisera om.

Reklamfri kollektivtrafik är en rent ideologisk tanke från vänsterhåll, det finns ingen vinst för resenären med detta. Medan styrande politiker sover gott om nätterna för att de lyckats slå ett slag mot kapitalismen är det den ensamstående, arbetspendlande mamman som får kämpa för att få tiden och ekonomin att gå ihop med ambitionen att leva hållbart.

Medan vi moderater lägger verklighetsförankrade och kostnadsneutrala förslag (årskort till anställda) som underlättar för regionens medarbetare att ta bussen eller tåget till och från arbetet gör S, C, V och MP precis tvärtom. Det här är ett klassiskt exempel på hur socialismen styrs av vad som känns bra snarare än vad som är på bra och ger verkliga resultat. Det går lätt att koppla ihop med det som sker nationellt, exempelvis skatten på plastpåsar. En åtgärd som sågas från alla håll och förväntas ha noll effekt ur miljösynpunkt. Även kallat plakatpolitik.

Vi har full förståelse för att ekonomin behöver hanteras på något sett, men att dra in turer och höja priserna samtidigt som man tackar nej till intäkter är ett en idealistisk tanke och ett oseriöst sätt att styra en region på. Det står tydligt att majoriteten har tappat kontrollen över kollektivtrafiken i Gävleborg.

Patrik Stenvard, M

regionråd i opposition

Alexander Hägg, M

vice ordförande hållbarhetsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel