Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Moderaterna har tappat greppet i kollektivtrafiken

Hållbarhetsnämnden i Region Gävleborg (RG) har beslutat att utreda förutsättningarna för RG att i egen regi driva kollektivtrafiken i länet. En sådan utredning ska förutsättningslöst fastställa för- och nackdelar, risker och möjligheter med en sådan organisering. Andra regioner i landet har valt att göra detsamma. Så långt är vi nog ense, jag och moderaternas företrädare Alexander Hägg och Patrik Stenvard, skriver Jan Lahenkorva, S.

Men innan utredningen ens påbörjat arbetet går Hägg och Stenvard ut i en debattartikel i media och tar avstånd från utredningen – eftersom de redan vet vad resultatet kommer att bli! Jag vill gärna att detta ska framgå tydligt för de som eventuellt tar del av debatten. Huruvida det är ett tecken på ett eftertänksamt, konsekvent politiskt handlag får andra än jag bedöma.

Jag har tidigare ofta påpekat att de moderata företrädarna talar med kluvna tungor. För samtidigt som de kritiserar andra för att utreda förutsättningarna för egen regi (i kollektivtrafiken), föreslår samma företrädare att RG ska utreda möjligheterna att ta över annan verksamhet i egen regi, i det här fallet Larmcentralen (112)!

Hela kritiken mot egen regi för kollektivtrafiken baserar de moderata företrädarna på principiell grund – egen regi är nämligen synonymt med socialism. Förutom Larmcentralen som måste övergå i egen regi. Den här argumentationen är naturligtvis en utmaning mot sunt förnuft och inkonsekvent bortom vad medborgarna har rätt att kräva av politiska företrädare.

Utöver dessa inkonsekvenser lanserar M en egenartad definition av ekonomiskt ansvarstagande. Det har tidigare framgått i lokalmedia att partiets påståenden om att RG förlorar 20 miljoner kronor i förändrade regler för reklam på bussar, efter granskning visat sig krympa ihop till ca 1 miljon. Sådant viftas undan som detaljer: Det ”kvittar egentligen om det är en miljon eller 20”, enligt M. Det tycker inte jag.

Moderaternas nonchalans inför utredningar och saklig kunskap, inkonsekventa sakpolitik och bristande ekonomiska sinnelag inom kollektivtrafiken är oroande. Hur står det egentligen till i Moderaterna Gävleborg? Frågan måste nu anses berättigad.

Jan Lahenkorva, S

regionråd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel