Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Nu tas ett viktigt steg för att nya stadsdelen norra Brynäs ska växa fram

Det finns många åsikter kring hur vi ska lösa den svåra trafiksituationen framåt. Särskilt kring alternativet att göra nya broförbindelser över Gavleån som länkar Brynäs och i förlängningen Bomhus, mot Näringen, skriver Erik Holmestig C, ordförande i samhällsbyggnadsutskottet och Jörgen Edsvik S, vice ordförande i samhällsbyggnadsutskottet

Gävle växer. Nya stadsdelar tar form. Gamla stadsdelar stöps om. Det är ett ständigt arbete att utveckla staden på bästa vis både för oss som bor här nu, men också för framtidens Gävlebor. Under de senaste åren och åren framöver sker detta i en historiskt stor omfattning, vilket både syns runtom i staden och märks i debatten.

Ett av de områden där en helt ny stadsdel växer fram är Norra Brynäs, en central stadsdel med närhet till havet. Under två års tid har arbetet pågått med en ny fördjupad översiktsplan och det har varit ett stort engagemang från många Gävlebor som gett sina synpunkter vilket har utvecklat planen till den version som kommunfullmäktige kommer ta ställning till nu i juni. Vi vill rikta ett stort tack till alla er som engagerat er och förbättrat förslaget! 

Översiktsplanen syftar till att på ett hållbart sätt möjliggöra för 3600 bostäder och 2600 arbetsplatser i den nya stadsdelen. Planen ger en långsiktig vägledning för hur området Norra Brynäs bör utvecklas med infrastruktur, offentlig service, bostäder, arbetsplatser, utbildning, kultur och fritid mm.

Den framtida trafiken är dock en mycket stor utmaning. Simuleringar som gjorts visar att det nuvarande vägsystemet inte kommer att täcka de behov som kan uppstå när Norra Brynäs, Gävle Strand, Nyhamn och Näringen är fullt utbyggda och omvandlade. Till exempel kommer trafiken på Fältskärsleden att öka med upp till 21000 fordonsrörelser per dygn, om inte några nya åtgärder görs. En situation som sannolikt måste mötas både med investeringar i ny infrastruktur och nya beteendemönster i trafiken.

Det finns många åsikter kring hur vi ska lösa den svåra trafiksituationen framåt. Särskilt kring alternativet att göra nya broförbindelser över Gavleån som länkar Brynäs och i förlängningen Bomhus, mot Näringen. Detta alternativ finns med som en av fler tänkbara lösningar. 

Tillsammans kan vi dock redan idag arbeta för att trafiken inte ska utvecklas i den riktning som prognoserna visar. Vi kan genom ändrade beteenden göra nya broar överflödiga. Vi kan skapa en infrastruktur som underlättar och gör det naturligt att gå, cykla eller åka kollektivt de allra flesta gånger vi ska någonstans. Kanske finns en kostnadseffektiv teknik för tunnlar eller andra transportmedel möjliga innan 2030, eller kanske ändras våra resevaror till följd av den digitala utvecklingen. Vi vet dock att ju fler som väljer bort bilen i stadens centrala delar, ju mindre blir behovet av nya broar över Gavleån. Därför är arbetet med att underlätta för ett hållbart resande väldigt viktigt i sig för en stadskärna som är enkel och smidig att röra sig i.

Vi har i detta skede sett till att förslaget till fördjupad översiktsplan inte låser fast oss i en slutlig lösning för trafiken. För det är alldeles för tidigt att säga vilken lösning som är den bästa. Ett slutligt ställningstagande kommer ske tidigast under nästa mandatperiod, men troligen närmare 2030. Oavsett vilka alternativ som blir det slutgiltiga valet så kommer det krävas en bred dialog med Gävleborna och nya beslut i fullmäktige.

När den nya översiktsplanen nu ska beslutas tas ändå ett viktigt steg för att Norra Brynäs ska växa fram som en ny del av ett växande Gävle.

Erik Holmestig C, Ordförande i samhällsbyggnadsutskottet

Jörgen Edsvik S, Vice ordförande i samhällsbyggnadsutskottet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel