Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Överlevnadstips för att locka framtidens hållbarhetsledare

Engagemanget för klimatet kokar, från Mynttorget och jorden runt. Glädjande, tycker vi på Svanen som i 30 år väglett företag och konsumenter till en hållbar produktion respektive konsumtion. Men många företag fastnar i visionsstadiet, vilket går ut över medarbetarnöjdhet, talangtillförsel och resultat, skriver Christian Quarles.

Annons

I flera branscher råder så stor brist på arbetskraft att arbetssökande ställer krav på arbetsgivaren, och inte tvärtom. Vi på Miljömärkning Sverige har själva vuxit mycket och konstaterar att inte bara värderingar hos företaget väger tungt vid rekrytering, utan att även hållbarhetskompetens är eftertraktat.

I en undersökning som vi lät genomföra under våren, uppgav 64 procent av medarbetarna att företagens hållbarhetsarbete är avgörande vid valet av arbetsgivare, vilket medför en risk för arbetsplatser att förlora värdefull talang.

Det är hög tid för konkretion och handling. Tillsammans med studentarbetsgivaren Sustainergies och utvalda partners arrangerar vi för andra året A Sustainability Acceleration Project (ASAP). En arena för studenter, företag, experter och organisationer att samarbeta i omställningen till ett hållbart samhälle, så att nationella som globala hållbarhetsmål ska uppnås.

För att vara konkurrenskraftiga i framtiden kommer här några råd:

1. Tydliggör hur hållbarhetsarbetet ser ut. Visa exakt vad ni gör, vill göra, och hur ni ska göra det. Skriv om det på hemsidan, intranätet och prata om det på interna möten.

2. Sätt upp mätbara mål för miljö- och klimatarbete. Följ upp målen och visa för medarbetarna hur det går. Fira gärna uppnådda hållbarhetsmål.

3. Använd rekryteringen. Fråga kandidaterna hur de ser på ert hållbarhetsarbete. På så vis får ni feedback, och lär samtidigt känna er målgrupp.

Fler företag behöver ta upp sin hållbarhetsstrategi ur byrålådan, vässa den, kommunicera den – men framförallt att genomföra den.

Christian Quarles

marknads- och kommunikationschef på Miljömärkning Sverige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel