Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Priset på bensin måste sänkas med minst 1:13 per liter

En liter bensin kostar i dag cirka 16 kronor per liter. Att fylla tanken på en bensindriven familjebil i budgetklassen kostar ungefär 1 100 kronor. Hur mycket av detta är ren skatt? Cirka 700 kronor. Alltså mer än 60 procent, skriver Oscar Sjöstedt och Martin Kinnunen, SD.

Annons

Så mycket får vanliga svenskar betala för att ta sig till jobbet eller lämna sina barn på dagis. Vi kommer aldrig acceptera att regeringen skickar miljönotan till alla som bor eller arbetar utanför storstäderna. Därför slopar vi nu helt den automatiska uppräkningen av bensinskatten.

Vi lever i en polariserad och skuldbeläggande tid. En tid där du som individ ska skämmas för att flyga, en tid där du som individ ska dra dig för att grilla kött på sommaren, en tid där du som individ ska ha klimatångest med tillhörande panikanfall.

Det är en tid där du som individ förväntas ta ansvar för de utsläpp som sker utanför Sveriges gränser. Om du inte känner igen dig i detta är du troligtvis en fullfjädrad klimatförnekare – i alla fall om man ska tro etablissemanget.

Vi konservativa tänker annorlunda. I vår värld tas inga samhällsomvälvande beslut utan gedigna vetenskapliga underlag. I vår värld straffbeskattas inte svenska medborgare för att människor i Kina och Indien kastar plastpåsar i haven. I vår värld skambeläggs inte folk som försöker få vardagen att gå ihop. I vår värld prioriteras sunt förnuft framför symbolpolitisk hysteri.

Vi kommer därför inte att acceptera regeringens splittringspolitik. De allra flesta svenskar bor inte i centrala Stockholm och kan inte cykla till jobb eller skola. Ännu mindre kan de skjutsa barnen på pakethållaren till fritidsaktiviteter. Trots detta har regeringen beslutat att höja bensinskatten med 15 öre per liter från och med årsskiftet. Återigen är det landsbygden som förväntas betala.

Färsk statistik från SCB visar att människor som bor i glesbygd betalar nästan dubbelt så mycket i drivmedelsskatt per år jämfört med människor som bor i storstad. Dubbelt.

Vi föreslår därför att slopa, inte bara överindexeringen, utan hela den automatiska uppräkningen av bensinskatten. I kombination med vårt förslag om en generell sänkning av bensin- och dieselskatten skulle detta innebära att priset vid pump sänks med minst en krona och 13 öre per liter redan till årsskiftet.

Vi delar inte regeringens uppfattning om att Sverige ensamt kommer att rädda världen genom att straffbeskatta sin befolkning till bristningsgränsen. Därför sympatiserar vi med de hundratusentals svenskar som är i uppror mot regeringens drivmedelspolitik.

Det är dags att säga nej. Nej till symbolpolitisk hysteri och ineffektiva åtgärder. Nej till skuldbeläggande av människor som försöker göra rätt för sig. Nej till höjda drivmedelspriser. Sverigedemokraterna kommer alltid att säga nej när regeringen skickar miljönotan till alla som bor eller arbetar utanför storstäderna.

Oscar Sjöstedt, SD

ekonomisk-politisk talesperson

Martin Kinnunen, SD

miljöpolitisk talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel